Tre stikkord for profesjonell mediehåndtering

Å snakke med journalister er en del av lederjobben. Her er noen tips fra KAs Trygve W. Jordheim.

Profesjonell mediehåndtering er en viktig del av det å være leder. KAs kommunikasjonsdirektør Trygve W. Jordheim oppsummerer grunnlaget for en god samhandling med journalister i tre stikkord.

Tilgjengelig

Mediehåndtering er ikke noe som forstyrrer deg i jobben din, det er en del av jobben din. Ofte vil du kunne oppleve at det passer dårlig å bli avbrutt av en journalist, men forsøk å være så tilgjengelig og imøtekommende du kan likevel.

Jo tidligere i journalistens arbeidsprosess du får sagt ditt, desto større er sjansen for at din versjon av saken får prege vinklingen. Kilder som gjør seg utilgjengelige eller ikke prioriterer mediehenvendelser kommer erfaringsmessig dårlig ut av det.

Vennlig

Journalisten representerer ikke seg selv, men sitt medium. Det du opplever av eventuelt ubehag, merarbeid og/eller stress er en konsekvens av at journalisten gjør jobben sin og utøver sitt håndverk.

Det er ikke (skal i hvert fall ikke være) personlig fra journalistens side, og det bør det heller ikke bli fra din side. Vær vennlig, og hvis ikke det er naturlig (lenger): Vær saklig – og alltid ryddig. Det vinner du mye på.

Tydelig

Desto tydeligere og mer konsist du formulerer deg, jo større er sjansen for å få fram budskapet ditt. Fremfør korte og velformulerte sitater som er lette å gjengi. Ikke «tenk høyt» slik at du i realiteten overlater til journalisten å trekke sammen setningene og velge ut essensen.

Våg å stå det du mener og for de vurderingene og prioriteringene som du må og skal gjøre i jobben som leder. Du klarer ikke gjøre alle til lags uansett, og du kommer sjelden bedre fra det ved å være ullen, tvetydig og usikker.

Trenger du råd til håndtering av vanskelige saker eller tips om innsalg til mediene? Ta kontakt!

LES OGSÅ: Mediehåndtering - noen enkle tips

Del i sosiale medier:
Relaterte artikler
Powered by Cornerstone