Skjemadataene er nå overført fra gammel database. Dette omfatter kirkekontroll-skjema, tilstandsanalyser, verdivurderinger, søknadsskjemaer for tilskuddsmidler mm.
Følg med i KAs kurskalender for datoer med ledig plass.
Med elboka blir all dokumentasjon, alle aktiviteter og avvik knyttet til det elektriske anlegget samlet. Elboka er ferdig i første versjon og er kopiert ut på alle kirker og øvrige bygninger.
Vi planlegger et webinar for app-brukere, hvor de fellesrådene som har tatt FDV-kurs kan melde på så mange man ønsker lokalt. Webinaret vil etter planen også gjøres tilgjengelig i opptak. Dato blir publisert i starten av uke 37.
KA har ansatt en ung og dyktig medarbeider som skal arbeide med Ordna eiendom. Daniel Lundquist vil etter hvert jobbe med support og utrulling, samt delta i produktteamet på utviklingsoppgaver. Første arbeidsuke er gjennomført, og Daniel er allerede godt i gang. De som skal på kurs på mandag vil kunne hilse på ham der.
Det utvikles ny forsikringsmodul i Ordna eiendom, men informasjonen blir sendt fra den gamle databasen til KNIF trygghet. Skjemaene for forsikringsinformasjon er åpen for redigering inntil videre. Dato for oversendelse til KNIF trygghet forsikring vil legges ut her.
Nå har 59 fellesråd hatt en eller flere personer på digtale FDV-kurs i Ordna eiendom. Hvert fellesråd får en administrator (i unntakstilfeller kan man og få flere), og de kan opprette brukere internt og administrere arbeidsflyten. Etter hvert kurs er det en oppfølgingssamling hvor man kan stille spørsmål og diskutere ulike temaer.
KA har ansatt to nye personer som skal arbeide med Ordna eiendom, en rolle vil være knyttet til utrulling og brukerdialog, og en rolle er knyttet til bevaringsfondet og utviklingen av verktøy og rapporteringsmetoder for bevaringsprogrammet.
Kursene for høsten går i gang i dag, med to kurs denne uka (8. og 9. august). Kurspåmelding gjøres i KAs kurskalender.
For fellesråd som er i gang og trenger bistand, eller for andre som ønsker å planlegge når de skal starte, så er support-adressen ordnaeiendom@ka.no kontaktadressen.
KA har idag gjort "avsjekk" av fase 1, og fase 2 av prosjektet er dermed i gang. Fase 1 har omfattet FDV grunnfunksjonalitet, dvs driftsplanlegging med periodiske rutiner, sjekklister, avvikshåndtering og arbeidsordrer. Alle kirkene har fått kopiert ut en brannbokmal som må aktiveres og fylles ut, og som vil fungere som dokumentasjon ved tilsyn. Det meste av dataene fra Kirkebyggdatabasen er overført, dvs at alle kirkebygg, kapeller, øvrige bygninger er importert. Det samme med romstruktur og inventar. Alle gravplasser er også importert. Pilotgruppen i fase 1 har utarbeidet en tilpasset standardisert anleggsstruktur for kirkebygg basert på norsk standard. Gravplassene har også fått en standardisert struktur med utendørsanlegg, maskiner etc. App for "utegående" medarbeidere på bygning og gravplass er i drift, og appen er videreutviklet med funksjonalitet for registrering av kirkeinventar. Utrullingen er godt i gang, og kirkelig fellesråd må gå på kurs for å få opprettet brukere og komme i gang. Se kurskalenderen for ledige kurs.
Vi har nå satt opp en kursrekke for kursene i Ordna Eiendom. Se KAs kurskalender for datoer. I stedet for å kjøre to typer kurs som vi startet med, så legger vi nå opp til en kursplan hvor første del av kurset tar for seg navigering, redigering, eiendomsstruktur og inventar, og siste del av samme kurs går gjennom FDV-funksjonaliteten (FDV administrasjon). Det er plass til 15 fellesråd per kurs, og tre deltakere per fellesråd. Det vil bli satt opp egne webinarer for opplæring av brukere som skal arbeide med appen og utføre arbeidsordrer, registrere inventar og melde inn driftsmeldinger.
Energimodulen vil ikke følge med over i Ordna eiendom, og dataene er nå gjort tilgjengelig igjen for lesing i den gamle databasen, for de som ønsker å ta vare på sine registrerte data. Man går da på bygningen, på energimodulen, og på den fanen man ønsker data fra (måleravlesning, kirkens bruk, inneklima etc). Velg startdato for hvor langt tilbake du vil ha data. Når dataene synes i tabellen, trykk eksporter til excel.
Da er vi i gang med kurs, ca 20 fellesråd har meldt seg på kurs denne uka, ett basis-kurs og ett FDV-kurs. Kursene er obligatorisk for å komme i gang og få bruker til systemet.
Vi har engasjert Linne Berre Haneberg fra Stretch, som kommer til å bemanne support-funksjonen i den første fasen. Kontaktadresse: ordnaeiendom@ka.no
Alle 4 FDV-kurs er nå fulle, men det er fremdeles noen plasser på basis-kursene i august. Kursene er for administratorbrukere lokalt. Basis-kursene er for fellesråd som ønsker å komme i gang med inventar-modulen og ha tilgang til bilder og dokumenter på bygninger og gravplaser, men som ikke ennå er klar for å starte med FDV. Det er ikke nødvendig å ta basiskurs før man tar FDV-kurs.
For å melde seg på de første puljene av utrullingen, må man melde seg på kurs. Første kurs starter 3. juni og da er utrullingen offisielt igang. Mer info og påmeldingslenker: FDV-kurs / Basis-kurs.
Pilot-fellesrådene vil få egen opplæring og trenger ikke melde seg på kurs.
Mange var interessert i å høre om hvordan man kan komme i gang. 120 deltok, og det kom mange gode og relevante spørsmål.
Denne uka har pilotbrukerne kommer over i driftsmiljøet og kan jobbe med reelle data på sine eiendommer. De har også testet ut tofaktor innlogging.
Navnet på eiendomsdatabasen er endelig på plass - det blir Ordna eiendom. Dataoverføringen har gått for fullt siste uke, og nå er oppdaterte data på plass på eiendommer, bygninger, gravplasser og inventar. De fleste av vedleggene er og overført, det som gjenstår er vedlegg som i den gamle databasen ligger i egendefinert mappestruktur. Planen er at pilotgruppen får tilgang til driftsbasen i løpet av neste uke.
Etter 1.4. går arbeidet med å overføre data i gang. I første omgang gjelder det grunndataene for FDV-funksjonene, det vil si eiendommer, bygninger og gravplasser. Inventar vil også bli overført i fase 1. Disse modulene vil være tilgjengelig for lesing i den gamle databasen helt frem til 31.12, men kan ikke redigeres. Inventarlister kan rapporteres ut i word- pdf- eller excelformat.
Merk at enkelte deler av databasen vil være åpne for redigering fremdeles, det gjelder spesielt forsikring, publikumsinformasjon og registreringsmodul (skjemamodul).
Martin Stærk tegner og forklarer hva som kommer i ny database i artikkelen "Ny eiendomsdatabase skal gjøre forvaltningen enklere".
Vi har laget en demofilm hvor Martin Stærk går gjennom noe av funksjonaliteten som kommer:
For å planlegge utrulling av ny eiendomdatabase, har vi sendt ut kartleggingsundersøkelse via Netigate. I undersøkelsen har vi spurt om fellesrådet har digital FDV fra før, når man ønsker å starte osv. De som ikke har fått svart på undersøkelsen og som ønsker å si noe om når de vil i gang, kan sende epost til martin.stark@ka.no.
En pilotgruppe med åtte eiendomsforvaltere er igang og hadde oppstartsmøte 5. februar. De som er med i piloten er kirkelig fellesråd i Drammen, Bergen, Asker, Molde, Hol, Øksnes og Holmestrand. I tillegg er Fortidsminneforeningen med som den største stavkirkeeieren. Pilotarbeidet vil omfatte FDV både på bygninger og gravplasser.
De viktigste oppgavene for pilotgruppen er å utarbeide maler og ressurser som kan gjenbrukes av andre kirkebyggforvaltere slik at det blir enklere å komme i gang. Det skal settes opp en mal for brannbok og eltilsynsbok. I tillegg skal gruppen arbeide med forslag til anleggsstruktur basert på norsk standard, med noen tilpasninger for spesielle anleggstyper som kun finnes på kirker og gravplasser.
Alle kirkelige fellesråd vil i februar få tilsendt en spørreundersøkelse hvor vi kartlegger ønsker, behov og ressurser (tid/folk) lokalt, og på grunnlag av dette vil det utarbeides en utrullingsplan hvor fellesrådene kobles på i puljer. Alle vil få tilgang til å se sine egne data fra 1.6.2024, men for å komme i gang og bruke systemet er det nødvendig med opplæring av lokale administratorer. For å melde sin interesse kan man enten svare på undersøkelsen, eller sende epost direkte til ka@ka.no, merk emnefeltet "FDV eiendomssystem" slik at epostene blir rutet til prosjektteamet.
Periode | Omfatter |
Fase 1: 1.12.2023 til 1.5.2024 | Oppsett av FDV-funksjonalitet med brannbok, elbok, anlegg, arbeidsordrer, inventarregistrering via app. Sikker innlogging. |
Fase 2: 1.5.2024 - 1.11.2024 | Funksjoner for eiendomssystem, forsikring, kirkekontroll, APIer mm |
Fase 3: 1.11.2024 - 1.3.2025 | Tilleggsmoduler og spesialfunksjoner |
Viktige datoer:
1.6.2024: lesetilgang til eiendomsforvalterne, utrulling og opplæring starter
31.12.2024: Kirkebyggdatabasen tas ned
Vitec Plania skal levere både et nasjonalt eiendomssystem som vil inneholde Kirkebyggdatabasen og Gravplassdatabasen, og i tillegg ha FDV-funksjonalitet for alle lokale forvaltere av kirkebygg og gravplasser. Med FDV menes brannbok, eltilsyn, årshjul/periodiske oppgaver etc. I tillegg vil det bli funksjonalitet for inventarregistrering og redigering av forsikringsdata til KNIF trygghet forsikring.
Første prosjektfase med ovennevnte moduler starter i desember og skal leveres fra leverandør 1.5.2024. I denne fasen vil en gruppe forvaltere involveres som pilotgruppe, og det vil etableres et brukerforum. Prosjektteamet består av Martin Stærk og Kjersti Kambestad og prosjektkoordinator Elfrid Stabbelini.
Kostnader
Modulene som leveres i etableringsprosjektet vil finansieres av KAs kirkebygg- og gravplassbevilgning over statsbudsjettet. Det som må finansieres lokalt er eventuelle integrasjoner mot økonomisystem eller arkivsystem, samt overføring av data dersom man vil gå over fra et annet FDV-system.
Tilgang til dagens Kirkebyggdatabase
Dagens database vil modul for modul bli låst for redigering, men vil være åpen for rapportering av f.eks. inventarlister ut 2024.
Alle relevante data fra Kirkebyggdatabasen vil overføres til nytt system, og eiendommer med kirkebygg og gravplasser, inventarlister, vedlikeholdslogger, vedlegg og foto vil bli tilgjengelig i ny struktur.
Datoer for låsing av redigering i dagens Kirkebyggdatabase:
01.04.2024: eiendom, bygning, gravplass, vedlikeholdslogg, inventarmodul og alle vedlegg (uansett modul) settes i lesemodus
01.06.2024: registreringsmodulen for tilstandsanalyser og andre skjemaer settes i lesemodus
01.10.2024: forsikring, publikumsinfo og resten av databasen settes i lesemodus.
Energimodulen vil ikke bli migrert over, men de som ønsker å hente ut historiske data som er registrert her, vil få bistand fra KA på dette.