En ledig stilling er en anledning til å se på virksomhetens behov på nytt, til å omprioritere og til å kartlegge kompetanse.
Hva er virksomhetens viktigste oppgaver i tiden som kommer? Hvilken kompetanse trenger vi aller mest nå?
Slike spørsmål bør på bordet når en medarbeider sier opp. Situasjonen gir mulighet til å se på økonomisk handlingsrom, virksomhetsplaner, langtidsplaner og satsingsområder:
- Har vi råd til å ansette en ny person i stillingen?
- Bør stillingsinnholdet (arbeidsoppgavene) endres for å passe bedre til de planer og behov som gjelder nå?
- Vil en eventuell oppgaveendring gjøre at vi bør stille andre krav til kompetanse enn det som ble stilt til den som sluttet?
- Er stillingsstørrelsen riktig/hensiktsmessig?
- Er det naturlig å endre stillingens plassering i organisasjonen?
- Kan oppgavene i denne stillingen fordeles på andre stillinger i organisasjonen for å få større og mer attraktive stillinger?
- Har vi allerede ansatte med kompetanse som kan løse disse oppgavene og/eller som ønsker endring i oppgaver? (kompetansekartlegging, karriereplanlegging)
- Har vi deltidsansatte som etter HTA kapittel 1 § 2.1 har krav på å bli tilbudt utvidelse av sin stilling? (Vurdering av ekstern eller intern utlysning av stilling.)
- Skal stillingen være fast eller midlertidig? (jf. krav i arbeidsmiljøloven § 14-9)