Etter mandat fra KAs landsråd ble det i 2022 ble det innført frivillig digitaliseringsavgift for fellesråd/menighetsråd i ettsoknskommuner. I 2022 og 2023 betalte over 200 av fellesrådene inn avgiften. I 2022 det inn 1.249.000 kroner og i 2024 1.900.000 koroner. I tillegg bidro KA med 750.000 kroner.
17. oktober sendes faktura for 2024 ut. Vi håper ditt fellesråd blir med på spleiselaget i 2024. Faktura som ikke er betalt innen 10. desember vil bli kreditert.
KAs rolle på dette området innskrenker ikke fellesrådenes selvstendighet og driftsansvar for virksomhetens IKT-løsninger. Mandatet er derfor avgrenset til utviklingsoppgaver på de områder der kirken lokalt vil ha nytte av å få etablert og eller tilpasset ulike former for felles fag- eller administrative systemer. Digitaliseringsstrategien og samstyringsmodellen for Den norske kirke ligger til grunn og er utgangspunkt for KAs arbeid på området.
Viktigheten av å samordne og koordinere beste praksis, utvikle felles rutiner og sette krav til løsningene som kreves, gjelder p.t. særlig følgende områder:
Les om status for deler av digitaliseringarbeidet her.
Gravplass
Lønn, personal og regnskap (LPR)
Spleiselag for videre finansiering av fellesløsninger
Mye av KAs bidrag inn i digitaliseringsarbeidet inngår i vår ordinære drift. Dette anslås samlet å utgjøre minst 30-50 prosent årsverk av eksisterende bemanning i KA.
Arbeid for å få utviklet felles digitale systemer krever mer arbeidsinnsats enn det KA kan frigjøre innenfor dagens budsjettrammer. Rollen som nasjonal produkteier på vegne av fellesrådene for flere fagområder trenger særskilt finansiering der fellesrådene solidarisk forventes å bidra. I tillegg er det behov for midler til å dekke fellesrådenes andel av utvikling av fellesløsninger. Digitaliseringsavgiften skal ikke dekke drift av fellesløsninger.
Digitaliseringsstyret i Den norske kirke har tidligere anslått at det behøves om lag 3,5 til 4 millioner kroner årlig til å dekke kostnadene til arbeidet som KA skal bidra med.
Vi håper at alle fellesråd delta i spleisen. Vi har valgt å legge til grunn en fordelingsmodell som er knyttet til innbyggertall i fellesrådsområdet. Dette er samme modell som vi bruker for dekning av kostnader til felles forsikringsordning for frivillige i Den norske kirke og den nylig etablerte finansieringsordningen av felles personvernombud og informasjonssikkerhet. Vi har valgt å fakturere samme beløp som i 2023, det vil si 75% av 3,5 millioner kroner. Dette fordeles på fellesråd avhengig av folketall i kommunen:
Beløp (kr) / Folketall / Antall fellesråd
2.100 / 0-2.500
3.150 / 2.500-5.000
6.375 / 5.000-10.000
10.500 / 10.000-20.000
13.125 / 20.000-50.000
20.250 / 50.000-60.000
24.000 / 60.000-70.000
26.250 / 70.000-100.000
36.750 / 100.000-150.000
57.750 / Trondheim
78.750 / Bergen
115.500 / Oslo
Totalt: 2.636.025
Ønsker dere å endre beløpet, må dette gjøres manuelt når dere får faktura.