Gravplass

På gravplass.no kan alle gravplassmyndigheter skreddersy egne nettsider med standardtekster (lovverk osv.) som leverandøren holder oppdatert.

Mona Roso er produkteier for gravplassadministrasjon. Martin Stærk er systemeier. Områdegruppen for gravplassadministrasjon ledes av Line Langseth Bakkum som er kirkeverge i Gjøvik.

Områdegruppen for gravplassadministrasjon jobber med følgende oppgaver:

Egne nettsider for gravplassmyndigheten på gravplass.no

Ansvaret for gravplassforvaltningen ligger i de fleste kommuner til fellesrådet. Dette er en viktig del av fellesrådenes ansvar, og fellesrådene gjør en veldig god jobb med dette på vegne av lokalsamfunnet.

Det finnes interessegrupper som ønsker å overføre gravplassansvaret til kommunen. Et av argumentene er at det er for tett tilknytning til kirken som trossamfunn. En forutsetning for å lykkes med oppdraget, er at gravplassmyndigheten møter alle med «respekt for den avdødes tros- og livssyn» som det står i gravplassloven.

Dersom man skal besøke gravplassmyndigheten på nett, er nettsidenes innhold og form viktig. Der skal mennesker av forskjellige grunner finne informasjon og/eller opprette kontakt med gravplassmyndigheten. I tillegg til å inneholde god og riktig informasjon bør nettsidene også være livssynsnøytrale uten særskilt kobling til Den norske kirke. Et skille mellom kirkelig fellesråd som gravplassmyndighet og kirken som trossamfunn bør være tydelig, også på nett.

Områdegruppen for gravplassadministrasjon har derfor fått utarbeidet en nettsidemal som kan brukes av alle gravplassmyndigheter på domenet gravplass.no. Nettadressen blir da gravplass.no/kommunenavn. Bestilling skjer til Kirkepartner i dette skjemaet.

Her er det generell informasjon som gjelder alle, for eksempel lovverk og rammer, offentlig informasjon mm. Videre kan gravplassadministrasjonen lokalt legge inn informasjon om sine gravplasser, egne bilder, lokale gravplassvedtekter, kontaktinformasjon, søk på gravlagt osv. Målet er at siden skal gi nødvendig og godt tilgjengelig informasjon for enhver mulig bruker av siden.

KA jobber også med kartløsninger for gravplasser som er tenkt brukt på disse nettsidene. Planen er at dette skal være på plass i høsten 2025.

Digital gravferdsmelding

Statsforvalteren i Vestfold og Telemark har på vegne av Barne- og familiedepartementet fått ansvaret for arbeidet med digitalisering av gravferdsmeldingen. Prosjektet er en del av regjeringens digitaliseringsstrategi. Dette arbeidet har pågått en stund, og nå pågår testing av konkrete dødsfall med deres familier i Bærum. Vestfold skal teste ut løsningen i løpet av høsten.

Digital gravferdsmelding skal gjøre det enklere å ta praktiske valg i forbindelse med en gravferd. Tjenesten erstatter ikke kontakt med tros- og livssynssamfunn og gravferdsbyrå, men kan gjøre deg mer selvhjulpen og kobler sammen aktører som har en rolle når noen dør.

KA er med i dette arbeidet for å komme med innspill og erfaringer.  Det er også flere kirkeverger sammen med representanter for gravferdsbyråene, KA, tros- og livssynssamfunn i referansegruppen og styringsgruppen for dette arbeidet. Fagsystemleverandørene er også invitert inn i arbeidet.

Digital gravferdsmelding vil føre til integrasjonsbehov mot fagsystemene til gravplassadministrasjonene og andre fagsystemer og KAs gravplassdatabase. KA følger dette og informerer de aktuelle områdegruppene.

Powered by Cornerstone