KA har i alle år fått henvendelser fra medlemmer som har vært ute for såkalte kataloghaier og/eller fakturasvindel. Felles for disse fremstøtene er at de henvender seg på en manipulerende måte for å få til et «salg».
Kataloghaiene ber gjerne om «bekreftelse» på en oppføring i en nettkatalog, en oppføring som «kunden» får beskjed om at allerede eksisterer, mens det i realiteten dreier seg om et nysalg. Ettersom virksomheter ikke er omfattet av forbrukerkjøpsloven, er det ingen angrefrist på inngåtte avtaler.
Henvendelsene kan ofte være preget av hastverk og formuleringer som gir inntrykk av at det bare dreier seg om en ekstra kontroll av en inngått avtale.
Fakturasvindel følger samme prinsipp som kataloghaiene, og «bransjene» er delvis overlappende: Det sendes ut en faktura på et produkt eller en tjeneste som ikke er bestilt. Fakturaen er teknisk sett er tilbud, men er utformet på en måte som gir inntrykk av at kjøpsavtalen allerede er inngått og at det er faktura for et bestilt produkt. Den som sender ut fakturaen spekulerer i at mottakeren ikke sjekker fakturaen godt nok før betaling.
Typiske ferieperioder, særlig sommeren, er kjent for å være høysesong for kataloghaier og fakturasvindel, ettersom kontrollrutinene gjerne er dårligere da.
Kataloghaier og fakturasvindlere opererer gjerne med navn som er til forveksling like kjente merkenavn. KAs holdning er for øvrig at ingen av medlemmene har behov for den type nettoppføringer som gjerne tilbys av kataloghaier.
Gode råd for å unngå å bli lurt:
Hvis du er blitt lurt: