Kataloghaier og fakturasvindel

Ikke stol på telefonselgere som gir inntrykk av at de bare skal ha en bekreftelse på en eksisterende avtale. Og sjekk alle fakturaer nøye.

KA har i alle år fått henvendelser fra medlemmer som har vært ute for såkalte kataloghaier og/eller fakturasvindel. Felles for disse fremstøtene er at de henvender seg på en manipulerende måte for å få til et «salg».

Hvordan opererer en kataloghai?

Kataloghaiene ber gjerne om «bekreftelse» på det de fremstiller som en inngått avtale. Kunden får inntrykk av at det allerede eksisterer en avtale, mens det i realiteten dreier seg om et (forsøk på) nysalg.

Henvendelsene kan være preget av hastverk og inneholder gjerne formuleringer som gir inntrykk av at det bare dreier seg om en kontroll /bekreftelse av en inngått avtale.

Hvorfor kalles det kataloghai?

Begrepet «katalghai» har oppstått fordi metoden er mye brukt i forbindelse med salg av oppføringer i nettkataloger, men også salg av andre typer produkter kan skje på denne måten. (KAs holdning er for øvrig at ingen av medlemmene våre har behov for den type nettkatalogoppføringer som gjerne tilbys av kataloghaier.)

Hva med angreretten?

Ettersom virksomheter ikke er omfattet av forbrukerkjøpsloven, er det ingen angrefrist når man først har sagt ja.

Hva er fakturasvindel?

Fakturasvindel følger samme prinsipp som kataloghaiene, og «bransjene» er delvis overlappende: Det sendes ut en faktura på et produkt eller en tjeneste som ikke er bestilt. Fakturaen er teknisk sett er tilbud, men er utformet på en måte som gir inntrykk av at kjøpsavtalen allerede er inngått og at det er faktura for et bestilt produkt. Den som sender ut fakturaen spekulerer i at mottakeren ikke sjekker teksten godt nok før betaling.

Når opererer kataloghaier og fakturasvindlere?

Man bør alltid være på vakt. Likevel er vår erfaring at typiske ferieperioder, særlig sommeren, er høysesong for slike fremstøt, ettersom kontrollrutinene i virksomhetene gjerne er dårligere da.

Gode råd for å unngå å bli lurt:

  • Vær på vakt overfor telefonselgere – særlig dersom vedkommende bare trenger «en rask bekreftelse» på noe.
  • Forsikre deg om at du har å gjøre med den du tror du har å gjøre med. Kataloghaier og fakturasvindlere opererer gjerne med navn som er til forveksling like kjente merkenavn.
  • Be om skriftlig tilbud på e-post før du sier ja. Bekreft ALDRI noe muntlig over telefon.
  • Ikke svar på e-poster eller tekstmeldinger uten å ha lest alt med liten skrift nøye. Svaret kan anses som en bekreftelse eller bestilling. Dersom du vurderer et tilbud, vær særlig oppmerksom på bindingstid og oppsigelsesfrister
  • Sørg for at alle i virksomheten henviser slike henvendelser til daglig leder eller annen dedikert ansvarlig. Minn alle i virksomheten på dette før sommerferieperioden begynner.
  • Bidra til at alle underenheter, avdelinger og lignende gjøres kjent med risikoen for å bli lurt (for eksempel barnehager, menighetskontorer, regionkontorer osv.)
  • Sjekk at virksomheten faktisk har en avtale med leverandører som påstår dette, og dessuten at/om det er ønskelig å fortsette avtalen.
  • Ha solide attesteringsrutiner i fakturasystemet.

Hvis du er blitt lurt:

  • Ikke forsøk å forhandle deg til lavere pris.
  • Ikke betal, men avvis kravet skriftlig.
  • Et krav som er bestridt kan ikke sendes til inkasso.
  • Kontakt KA.
  • Meld saken til politiet hvis du mener at dere er blitt lurt.
Powered by Cornerstone