Veiledende sjekkliste for kontakt med journalister.
- Vær i utgangspunktet vennlig, høflig og imøtekommende.
- Journalisten er (i de aller fleste tilfeller) ikke ute etter å ta deg, men ønsker svar på spørsmål.
- Husk at all kontakt med pressen er en mulighet til å synliggjøre virksomheten og deg som leder og/eller fagperson.
Innledningsvis i samtalen:
- Noter journalistens navn, e-postadresse og hvilket medium vedkommende representerer.
- Avklar hva spørsmålene handler om (og sett journalisten i kontakt med rett person dersom det ikke er deg).
- Presiser hva du selv har kompetanse på eller ansvar for.
- Si at du ringer tilbake dersom du er opptatt eller trenger tid til å områ deg.
- Be om sitatsjekk. Avtal frister for oversending av sitater og for når du må svare.
Under intervjuet:
- Ta deg god tid, ikke la deg stresse.
- Dersom journalisten stiller spørsmål ut fra feil/sviktende premisser, forsøk å forklare hvordan ting henger sammen.
- Svar på det du kan svare på.
- Ikke si noe som ikke er sant.
- Ikke tenk høyt sammen med journalisten – svar så konsist som mulig.
- Forklar hvorfor dersom du ikke kan svare (f.eks. taushetsplikt).
- Ikke gi svar som du ikke er sikker på. Tilby deg å sjekke nærmere og ringe tilbake.
Etter intervjuet:
- Dersom du etter intervjuet kommer på noe viktig som du glemte å si eller tenker at noe kom veldig skjevt ut, send gjerne en kort e-post der du utdyper og/eller presiserer (men ikke skriv langt!).
- Følg opp sitatsjekken slik dere er blitt enige om.
LES OGSÅ: Tre stikkord for profesjonell mediehåndtering