Advarer mot manipulerende telefonselgere

Publisert: 14/05/2019
Sommeren er høysesong for de såkalte kataloghaiene. Kirkesjefen i Grimstad ble nylig oppringt av en selger med en manipulativ stil.

– Jeg merker meg at fellesrådene nå ser ut til å bli oppringt av pågående «fornyere» av «fjorårets oppføring» på internett/Google, der det hevdes at dette er noe fellesrådet allerede kjøper. Det er tale om flere tusen kroner i abonnement for å sikre «synlighet» på internett, sier kirkesjef Jan Ivar Strømsodd i Grimstad.

Han tok kontakt med KA etter å ha blitt oppringt av en telefonselger.

– Jeg holdt linjen en stund for å lytte til salgsmetoden, og den er rimelig manipulativ, sier han.

Nummeret som Strømsodd ble oppringt fra, er listet som «Mulig telefonsalg- eller markedsføringsfirma» på 1881.no. «Vi fant ikke nummeret i vår database», melder gulesider.no. I skrivende stund er nummeret søkt på 39 ganger de siste 14 dagene på 1881 og 32 ganger siste uke på Gule sider.

LES MER: Kataloghaier og fakturasvindel

Ber om «bekreftelse» på avtale som ikke finnes

KA får stadig henvendelser fra medlemmer som har vært ute for såkalte kataloghaier og/eller fakturasvindel. Felles for disse fremstøtene er at de henvender seg på en manipulerende måte for å få til et «salg».

Kataloghaiene ber gjerne om «bekreftelse» på en oppføring i en nettkatalog, en oppføring som «kunden» oppfatter at allerede eksisterer, mens det i realiteten dreier seg om et nysalg. Ettersom virksomheter ikke er omfattet av forbrukerkjøpsloven, er det ingen angrefrist på inngåtte avtaler.

Vi ser flest eksempler på slik aktivitet om sommeren. Trolig gjøres dette bevisst for å utnytte eventuelle sviktende kontrollrutiner i forbindelse med ferieavvikling.

– Avvis kravet og anmeld saken

Advokat og direktør i arbeidsgiveravdelingen i KA, Ingrid B. Tenfjord, oppfordrer medlemsvirksomhetene til å være svært oppmerksomme når de mottar henvendelser fra telefonselgere – særlig dersom selgeren bare trenger en rask bekreftelse på noe.

Selv om virksomheter ikke har angrerett ifølge loven, slik forbrukere har, er det likevel slik at hvis man på uærlig vis er forledet til å undertegne noe som viser seg å være en avtale, rammes dette av «Lov om avslutning av avtaler, om fuldmagt og om ugyldige viljeserklæringer», § 30. KA mener også at svindelforsøk av den nevnte typen bryter med Markedsføringsloven (jf. § 2).

Skulle man være så uheldig at man er forledet til å signere på noe man åpenbart burde ha latt være å signere på, er det derfor ingen grunn til å betale. Forsøk heller ikke å forhandle ned prisen, understreker Tenfjord, som gir følgende råd:

– Avvis kravet og meld saken til politiet dersom dere mener at dere lurt.

FLERE GODE RÅD: Kataloghaier og fakturasvindel

Del i sosiale medier:
Relaterte artikler

Powered by Cornerstone