Tilsettingsprosessen

Publisert: 24/04/2015

Tabellen under gir oversikt over lover og regler i de ulike delene av tilsettingsprosessen iht KAs forslag til reglement. Ved tilsettinger kan det bli formålstjenlig/nødvendig å avvike fra den normale prosessen. Det er da praktisk hvis reglementet hjemler mindre avvik på aktuelle punkter, og beskriver hvilke prosedyrer som da må følges. Minimum bør avvik fra fastsatt tilsettingsreglement tas opp og klareres med tillitsvalgte og/eller de ansattes representanter i administrasjonsutvalget. Prosedyrene bør også inneholde regler om hvilke ev. avvik som delegeres til administrasjonen/daglig leder, og hva som må fremmes for vedtak overfor fellesrådet/menighetsrådet/administrasjonsutvalget. Før man lyser ut en stilling, er det viktig å vurdere om man har ansatte som etter HTA kapittel 1 § 2.1 er deltidsansatte som har krav på å få utvidet sin stilling/har fortrinnsrett eller om det er andre med fortrinnsrett til stilling (eks. etter en ev. nedbemanning i virksomheten).

Når det gjelder hvem som skal delta i behandlingen av tilsettingssaken er det også viktig å være oppmerksom på habilitetsreglene i forvaltningsloven § 6.

Prosess

Lover/regler

Kommentar

Opprettelse av stilling/ stillingsvurdering ved ledighet

Kirkeordningen §17

Lage en analyse av situasjonen slik at en kan vurdere ulike alternativer før vedtak. Se artikkelen "Før utlysning av stilling".

Kvalifikasjonskrav/ fortrinnsrett

HTA kap 1 § 2

 

 

 

Medlemskap i Dnk

Kirkeordningen §40

Unntak fra regelen gravferdsloven § 22

 

Politiattest Kirkeordningen §40

 

Tjenesteordninger
 

 

 


HTA kap 1 § 2.3.1deltidstilsatt rettighet til å tilbys utvidelse av stilling- avklare om fortrinnsrett foreligger, og om den vil bli benyttet

Fortrinnsrett, se: AML §§ 14-214-3og 16-3.

Med kvalifikasjonskrav menes teoretisk og praktisk utdanning (formell kompetanse og realkompetanse) samt skikkethet for stillingen.

 

 

 

 

 

Dispensasjonsmyndigheten fra kravet om medlemskap er lagt til biskopen.

 

 

 

Gjelder ansatte med oppgaver knyttet til barn og unge.

 

 

For enkelte stillinger (kateket, diakon, kantor og prest) er det fastsatt tjenesteordninger som fastsetter kvalifikasjonskrav for stillingsinnehaverne til disse stillingene og krav om vigsling

 

Spørsmålet om noen (en eller flere) deltidsansatte har fortrinnsrett til stillingen, og om vedkommende i tilfelle er interessert i å benytte denne fortrinnsretten bør avklares før stillingen lyses ut. Hvis det nylig har vært nedbemanning i virksomheten kan tidligere overtallige ha fortrinnsrett til ny tilsetting.

Intern / ekstern utlysning


Utlysningstekst /  annonse

Lokalt reglement.

Eksempel på tilsettingsreglement

HTA kap 1 § 2.3.1

KA anbefaler bruk av Webcruiter. Gjør deg kjent med dette verktøyet før utlysning!

Menighetsråd og fellesråd er offentlige organer som forvalter offentlige midler. Det er bakgrunnen for at forslag til tilsettingsreglementet sier at ledige stillinger under menighetsråd og fellesråd skal utlyses offentlig. I utlysningen skal gjøres oppmerksom på at navnet til søkeren kan bli offentliggjort.

Tilsetting av vikarer og midlertidig stillinger inntil 6 mnd varighet foretas administrativt av daglig leder uten utlysning. Dette gjelder også for vikarer for de som har svangerskapspermisjon.
 

Søkerliste / utvidet søkerliste

Forskrift til forvaltningsloven kap 5 § 14-16.

Offentleglova § 25.

Webcruiter generer automatisk lister som er godkjent.

Rådet må sette opp søkerliste med navn, alder, stilling og bosted for hver søker. Om søker ikke ønsker offentliggjøring, kan dette imøtekommes. Hvis rådet ikke imøtekommer ønsket skal søker varsles om dette før offentliggjøring. Søker kan da trekke søknaden for å unngå offentliggjøring.

Uttalelse fra menighetsråd

 Kirkeordningen §17 tredje ledd

Her kan praksis være noe ulik om når uttalelsen skjer i prosessen. Noen legger til rette for uttale fra menighetsråd og fagforeninger før intervju. Andre velger å kunne uttale seg etter intervju før innstilling.

Husk å sette frist for tilbakemelding. Menighetsråd som møtes sjelden bør oppfordres til å kunne samles på kort tid ved uttalelser i tilsettinger, slik at en ikke risikerer å miste søkere på grunn av lang behandlingstid.

Uttalelse fra tillitsvalgte

 HA § 9-3 f og § 9-4 c og d

Husk at alle fagforeninger i virksomheten har rett til å uttale seg og skal få tilsendt  utvidet søkerliste. Husk å sette frist for tilbakemelding.

 Intervju og referanser

Lokalt reglement

Se tilsettingsreglement fra KA punkt 6

AML § 13-4 

Likestillingsloven § 4.

Forbered intervju og lag relevante spørsmål. Bli enig med de andre som har ansvar for intervjuet hvilke roller dere har og hva dere tar ansvar for.

 Innstilling

Lokalt reglement

Se eksempel på tilsettingsreglement fra KA punkt 6

 

Vurderingen av søkerne skal skje etter kvalifikasjonsprinsippet, jf. HTA §2.2
 

 

 

 

 Etter HTA § 2.2 skal det ved tilsetting (og opprykk) i første rekke tas hensyn til søkernes kvalifikasjoner (teoretisk og praktisk utdanning, samt skikkethet for stillingen).
 

 Tilsettingsvedtak

Lokalt reglement

Se eksempel på tilsettingsreglement fra KA punkt 7 og 8.

HTA kap 1 § 2 formkrav

Kan delegeres, jf. kirkeordningen §§ 17 og 41

Habilitet

Tilsettingsvedtak er enkeltvedtak etter forvaltningsloven, men vedtak i ansettelsessaker er unntatt fra reglene om begrunnelse, klage og omgjøring hvis ikke vedkommende forvaltningsorgan bestemmer noe annet, jf fvl  3l.

 

Tilsettingsvedtak vedr kateket/diakon/kantor skjer med forbehold om vigsling, jf KA-Rundskriv

Vurderinger og begrunnelser er ikke offentlige, heller ikke partsoffentlige.

Mulige etterspill:  søksmål, prøving hos Sivilombudsmannen el. Likestillings- og diskrimineringsombudet

Skriftliggjør vedtak i protokoll. Gi gjerne en liten historikk og hva som ble vektlagt ved utvelgelsen. Skriftliggjør også innstilling og evt. stemmegivning.

 Melding om tilsetting

 

Det sendes tilsettingsbrev til den som blir tilsatt. Normalt settes det en frist på åtte dager til å svare skriftlig om en tar imot stillingen.

Eventuelt forhandlinger om lønns- og arbeidsvilkår

 

 

 Arbeidsavtale

Lovens minimumskrav til skriftlig arbeidsavtale
Aml §§ 14-5 og 14-6

Forslag til arbeidsavtaler.

 

Del i sosiale medier:
Powered by Cornerstone