– Den visuelle profilen til en virksomhet er viktig. Sånn er det også i KA. Vi har lett etter en ny logo som er lett å like, men også å identifisere seg med, og det opplever jeg at vi har fått, sier administrerende direktør Marit Halvorsen Hougsnæs i Hovedorganisasjonen KA.
– Har vært et ønske lenge
De siste ukene er KAs nye logo, fargepalett og skrifttype gradvis rullet ut på trykksaker, skilt, presentasjoner og T-skjorter. Torsdag 19. oktober ble nettsiden og andre digitale flater endret, samtidig som alle med kontor i Kirkens hus ble møtt med boller, kaffe og KA-refleks da de kom på jobb. Dermed er implementeringen fullført.
– Dette har vi gledet oss til. Ny logo har vært et ønske fra både styre og administrasjon lenge, og da landsrådet vedtok nytt navn i slutten av april, var det bare å sette fart, sier kommunikasjonsdirektør Trygve W. Jordheim, som har ledet prosessen.
– Nå er vi endelig i mål, og vi er veldig fornøyde, understreker han.
Blåtoner med oransje kontrast
Den nye visuelle profilen består av en logo i mørkeblått, der bokstavene KA er kombinert i et kvadrat. Fargepaletten for øvrig er mellomblå og lyseblå, med oransje som kontrastfarge. Skrifttypen heter Arial Nova.
Fem byråer ble invitert til å komme med tilbud på nye visuell profil for KA. Til slutt falt valget på Dinamo.
– Vi følte oss raskt trygge på at de forstod KA og kom til å levere bra. Det ferdige resultatet viser at magefølelsen vår var viktig, sier Jordheim.