06/2023: Digitaliseringsavgift for fellesråd (frivillig)

Publisert: 14/09/2023
Frivillig digitaliseringsavgift skal finansiere enkelte fellesoppgaver innenfor digitaliseringsområdet på vegne av fellesrådene. Faktura for 2023 sendes ut i september.

Etter mandat fra KAs landsråd ble det i 2022 ble det innført frivillig digitaliseringsavgift for fellesråd/menighetsråd i ettsoknskommuner. I 2022 betalte over 200 av fellesrådene inn avgiften, og til sammen kom det inn 1.249.000 kroner. I tillegg bidro KA med 750.000 kroner.

I slutten av september sendes faktura for 2023 ut. Vi håper ditt fellesråd blir med på spleiselaget i 2023.

Les om status for digitaliseringarbeidet her.

KAs rolle på dette området innskrenker ikke fellesrådenes selvstendighet og driftsansvar for virksomhetens IKT-løsninger. Mandatet er derfor avgrenset til utviklingsoppgaver på de områder der kirken lokalt vil ha nytte av å få etablert og eller tilpasset ulike former for felles fag- eller administrative systemer. Digitaliseringsstrategien og samstyringsmodellen for Den norske kirke ligger til grunn og er utgangspunkt for KAs arbeid på området.

Viktigheten av å samordne og koordinere beste praksis, utvikle felles rutiner og sette krav til løsningene som kreves, gjelder p.t. særlig følgende områder:

  • Personal/HMS inkludert håndbøker
  • Økonomi/regnskap
  • Gravplassforvaltning
  • Kirkebygg/FDV (forvaltning, drift og vedlikehold)
  • Datakvalitet og sikkerhet
  • Personalhåndbøker

Det er spesielt to områder som har fått hovedfokus dette siste året:

Gravplass

Det er ansatt en produkteier for gravplassadministrasjon. Produkteier har det daglige ansvaret for å følge opp digitaliseringsprosjektene. Pågående prosjekter nå er ferdigstilling av nettsidemal for gravplassmyndighetene som skal bli tilgjengelig for alle. Videre følger produkteier opp arbeidet med Digital gravferdsmelding. Dette er et prosjekt som ledes av Statsforvalteren i Vestfold og Telemark på vegne av departementet. Produkteier bidrar også inn i Oslo kommunes prosjekt med anskaffelse av nytt fagsystem for gravplassadministrasjon. Målet er at alle fellesråd som er gravplassmyndighet kan signere en opsjonsavtale i anskaffelsen. En opsjonsavtale vil ikke være forpliktende, men er påkrevd for å sikre mulighet til å benytte seg av avtalen. Les mer her.

Lønn, personal og regnskap (LPR)

I implementeringsperioden med Aider som leverandør av LPR-tjenester, har KA hatt en ansatt i prosjektstilling som produkteier for LPR. Det jobbes nå med å få på plass en fast løsning. Produkteier og andre ressurser i KA, har gitt innspill til endringer og tilpasninger i fagsystemene i regnskap og lønn som leveres av Aider. I tillegg deltar vi på flere av kundemøtene som Aider har med fellesråd. Les mer her.

Spleiselag for videre finansiering av fellesløsninger

Mye av KAs bidrag inn i digitaliseringsarbeidet inngår i vår ordinære drift. Dette anslås samlet å utgjøre minst 30-50 prosent årsverk av eksisterende bemanning i KA.

Arbeid for å få utviklet felles digitale systemer krever mer arbeidsinnsats enn det KA kan frigjøre innenfor dagens budsjettrammer. Rollen som nasjonal produkteier på vegne av fellesrådene for flere fagområder trenger særskilt finansiering der fellesrådene solidarisk forventes å bidra. I tillegg er det behov for midler til å dekke fellesrådenes andel av utvikling av fellesløsninger. Digitaliseringsavgiften skal ikke dekke drift av fellesløsninger.

Digitaliseringsstyret i Den norske kirke har tidligere anslått at det behøves om lag 3,5 til 4 millioner kroner årlig til å dekke kostnadene til arbeidet som KA skal bidra med.

Vi håper at alle fellesråd fra og med 2023 vil delta i spleisen. Vi har valgt å legge til grunn en fordelingsmodell som er knyttet til innbyggertall i fellesrådsområdet. Dette er samme modell som vi bruker for dekning av kostnader til felles forsikringsordning for frivillige i Den norske kirke og den nylig etablerte finansieringsordningen av felles personvernombud og informasjonssikkerhet. Et framtidig beløp på 3,5 millioner kroner vil innebære følgende kostnad per fellesråd avhengig av folketall i kommunen:

Beløp (kr) / Folketall / Antall fellesråd

2.800 / 0-2.500 / 104

4.200 / 2.500-5.000 /64

8.500 / 5.000-10.000 / 68

14.000 / 10.000-20.000 / 50

17.500 / 20.000-50.000 /44

27.000 / 50.000-60.000 / 5

32.000 / 60.000-70.000 / 2

35.000 / 70.000-100.000 / 5

49.000 / 100.000-150.000 / 4

77.000 / Trondheim

105.000 / Bergen

154.000 / Oslo

Totalt: 3.511.200

Kolonnen til venstre («Beløp») angir hva som vil bli det enkelte fellesråds andel ved 100 prosent inndekning av KAs utgifter til digitaliseringsarbeidet.

27. september vil alle fellesråd motta ut en ferdigutfylt faktura med et beløp for 2023 som tilsvarer 75 prosent av totalbeløpet. I 2022 beregnet vi 50 prosent.

Ønsker dere å endre beløpet, må dette gjøres manuelt når dere får faktura.

Med vennlig hilsen

Marit H. Hougsnæs
administrerende direktør

Knut Are Hole
avdelingsdirektør

Del i sosiale medier:
Powered by Cornerstone