Forskriftsendring – unntak fra arbeidstidsbestemmelser for prester

Publisert: 14/05/2019
Høringssvar til Arbeids- og sosialdepartementet 09.05.19.

Til Arbeids- og sosialdepartementet

Høringsuttalelse til høringsnotat om forskriftsendring – unntak fra arbeidstidsbestemmelser for prester

Det vises til høringsbrev datert 28. mars d.å. om forslag til forskriftsendringer vedrørende unntak fra arbeidstidsbestemmelser for prester, arbeidstakere i Statens havarikommisjon for transport under utrykning mv. og lærlinger mellom 17 og 18 år i anleggsfag.

KA Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter, gir med dette sine innspill knyttet til forskriftsendring vedrørende unntak fra arbeidstidsbestemmelser for prester. Øvrige forskriftendringer kommenteres ikke.

Om KA

KA er en arbeidsgiverorganisasjon for virksomheter med kirkelig forankring med i overkant av 500 medlemsvirksomheter. Disse består av både kirkelige organer og kirkelige organisasjoner.

Hovedmassen av KAs medlemsvirksomheter har siden opprettelsen av KA i 1997 bestått av kirkelige fellesråd som i henhold til kirkeloven § 14 er arbeidsgiver for lokalt tilsatt personell i Den norske kirke, som f.eks. organister, kirketjenere, klokkere, diakoner, kateketer og kirkegårdsarbeidere.

I 2017, i forbindelse med virksomhetsoverdragelsen av presteskapet til rettssubjektet Den norske kirke (rDnk), meldte rDnk v/Kirkemøtet seg inn i KA og overdro med dette partsansvaret knyttet til tariffavtaler til KA.

Regulering av hyppig søndagsarbeid for prester

KA deler departementets vurdering om at det antageligvis er historiske grunner for at prester ikke er omfattet av forskrift av 16. desember 2005 nr. 1567 om unntak fra arbeidsmiljøloven for visse typer arbeid og arbeidstakergrupper.

Da nevnte forskrift ble fastsatt i 2005 ble blant annet klokkere, organister og kirketjenere unntatt fra arbeidsmiljøloven § 10-8, som setter klare begrensinger på hyppighet av søndagsarbeid. Prestene ble på dette tidspunktet ansett for å være arbeidstakere i ledende eller særlig uavhengige stillinger, og var derfor automatisk unntatt fra de fleste arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven, deriblant bestemmelsene om begrensninger i søndagsarbeid. På denne bakgrunn var det derfor ikke behov for å la forskriften også omfatte prestene.

Som departementet påpeker i høringsnotatet oppstod det tvil om menighetsprester fortsatt skulle anses å være arbeidstakere i særlig uavhengig stilling etter at staten som arbeidsgiver gjennomførte den såkalte prostereformen i 2004.

Fra om med prestenes nye arbeidstidsordning fra 2016, da staten inngikk tariffavtale om ny arbeidstidsordning med Fagforbundet og Unio/Presteforeningen, har prestene vært definert som arbeidstakere omfattet av de alminnelige arbeidstidsbestemmelsene. Også etter virksomhetsoverdragelsen i 2017 er dette lagt til grunn i tariffavtalen om arbeidstidsordning som er inngått mellom KA og de respektive fagforeningene.

Utfordringen med lovens begrensning knyttet til hyppighet av søndagsarbeid for prestene er løst gjennom avtale om unntak fra aml. § 10-8 fjerde ledd med hjemmel i aml. § 10-12 fjerde ledd.

KA støtter forslaget om å innta prester i forskriften

Begrunnelsen for at KA støtter departementets forslag om å la prester være omfattet av forskriften er for det første hensynet til sammenheng i regelverket, ved at prestene behandles likt som de andre gruppene av arbeidstakere i Den norske kirke som allerede er omfattet av forskriften; klokkere, organister og kirketjenere. Prester utfører sine oppgaver på samme tidspunkt og med lik hyppighet som de kirkelige ansatte som allerede er omfattet av forskriften, og det er derfor hensiktsmessig at forskriften utvides til også å omfatte prester.

For det andre anser KA en regulering av hyppig søndagsarbeid i forskrifts form som en mer hensiktsmessig måte å regulere dette på enn dagens løsning med unntak etter aml. § 10-12 fjerde ledd. For at rDnk skal kunne ha tilstrekkelige presteressurser for å dekke opp gudstjenester og andre kirkelige handlinger, har virksomheten behov for at prestene skal kunne utføre hyppigere søn- og helgedagsarbeid enn lovens hovedregler gir adgang til. Disse tjenestene er en grunnleggende del av prestens arbeid. En forskriftsregulering vil derfor bidra til en større forutsigbarhet og større trygghet for rDnk med hensyn til bemanning.

På denne bakgrunn gir KA sin klare støtte til departementets forslag om at unntaket i forskriften utvides til også å omfatte prester.

Vennlig hilsen
KA
Ingrid B. Tenfjord, direktør

Del i sosiale medier:
Powered by Cornerstone