Stillingsvurdering

Publisert: 24/04/2015
Når en vurderer om en stilling skal opprettes, eller når en stilling er ledig, er det viktig å foreta en grundig gjennomgang av de ulike oppgavene for den aktuelle stillingen, og den rollen den er tenkt å ha i organisasjonen. Før en stilling opprettes, eller når det er ledighet i en etablert stilling, er det en unik mulighet til å bekrefte, justere eller ev. gjøre større endringer i alle sider ved stillingen uten at det berører rettigheter/stillingsvernet til en som er ansatt.

Opprettelse av stilling

Der hvor det er aktuelt å opprette en ny stilling, er det viktig å arbeide grundig med alle sider knyttet til en ev. stillingsopprettelse, for å utnytte ressursene best mulig. Det er også nødvendig å drøfte de ulike løsningene med de ansatte/tillitsvalgte og få deres syn og ideer med i prosessen. Ved å gi rom for ideer og forslag, dannes det et gjennomarbeidet grunnlag for å kunne ta en beslutning om opprettelse av stilling.

Spørsmål som det bør gis svar på:

  • Hvor store ressurser har vi mulighet til å bruke på stillingen?

  • Hvilke oppgaver skal løses innenfor denne stillingen?

  • Hvilke kompetanse trenger vi for å løse disse oppgavene?

  • Hvilke plassering i organisasjonen skal stillingen ha?

  • Har vi ansatte med kompetanse i vår virksomhet og som kan løse disse oppgavene og/eller som ønsker endring i oppgaver? (kompetansekartlegging, karriereplanlegging)

  • Har vi fortrinnsberettigede ansatte? (deltid, nedbemanning vikarer)

  • Fast eller midlertidig stilling, jf. krav i aml § 14-9

Stillingsvurdering ved ledig stilling

Når en stilling er ledig er det viktig å gjøre en stillingsvurdering før en går til utlysning. Når stillingen er ledig kan arbeidsgiver på friere grunnlag vurdere ulike løsninger og endringer uten å måtte ta hensyn til en ansatt i stillingen. Det gir en unik mulighet til å se på økonomisk handlingsrom, virksomhetsplaner, langtidsplaner og satsingsområder og på den måten kunne finne ut om en har behov for å endre på oppgavene for stillingen.

  • Har vi planer og behov som gjør at vi bør endre på oppgavene for denne stillingen?

  • Er stillingsstørrelsen rett dimensjonert?

  • Vil denne oppgaveendringen gjøre at vi bør sette andre krav til kompetanse?

  • Vil dette kreve en endring av stillingens plassering i organisasjonen?

  • Kan oppgavene i denne stillingen fordeles på andre stillinger i organisasjonen for å få til større og mer attraktive stillinger?

  • Har vi ansatte med kompetanse i vår virksomhet som kan løse disse oppgavene og/eller som ønsker endring i oppgaver? (kompetansekartlegging, karriereplanlegging)

  • Har vi deltidsansatte som etter HTA kapittel 1 § 2.1 har krav på å bli tilbudt utvidelse av sin stilling? (Vurdering av ekstern eller intern utlysning av stilling.)

Del i sosiale medier:
Relaterte artikler
Powered by Cornerstone