Evaluering

Publisert: 02/09/2010
Evaluering henger nøye sammen med målstyring og kvalitetssikring. Målstyring er kvalitetsbevisst ledelse. Å styre eller lede ved hjelp av mål er å lede arbeidet i en retning.

Oppdatert juni 2013

Selv om mål og retning er kjent, kan vi likevel ikke være sikre at vi er på rett kurs. Vi trenger systemer som kan bidra til å holde retningen selv om vi møter utfordringer langs veien. Det er dette som er å være i utvikling og endring, som igjen innebærer å være i en konstant lærende prosess. Det er dette som kjennetegner ”lærende organisasjoner”.

Evaluering handler om på et velfundert grunnlag å reflektere over tidligere handlinger, mål og resultater, med det formål å oppnå bedre resultater i fremtiden. (Nygård/Skårup 2006)

Refleksjon i seg selv er ikke evaluering. Refleksjon uten systematisk innsamlede og analyserte data kan lett føre til feiltolkinger og misforståelser. Uten systematisk innsamlede og analyserte data er man bare enda en person med en holdning til det som er erfart, og argumentasjonen må starte med ”…jeg tror” eller ”…jeg synes”.

Å ha som mål å bli bedre er en naturlig del av å være i stadig utvikling og jobbe kvalitetsbevisst. Å ha ønske om å bli ”stadig bedre” innebærer at den enkelte alene og i fellesskap reflekterer over den praksis som er utført for å finne bedre veier videre. Denne praksisrefleksjonen trenger fakta som utgangspunkt. Systemer for evaluering kan sikre informasjonsinnhenting og systematisere de fakta som vurderes. Evaluering blir dermed et verktøy for læring.

Organisasjonsteoretikeren Chris Argyris (2005) hevder at det er særlig tre forutsetninger som må innfris for å kunne utvikle evnen til å lære:

1. Man bør legge stor vekt på å få så sann informasjon som mulig.
2. Man bør legge stor vekt på at valg av handlingsalternativ skal være basert på kunnskap.
3. Man bør kontinuerlig vurdere konsekvensene av handlinger, og stille spørsmål ved om det er dette man egentlig ønsker.

For å få et best mulig resultat av evalueringen er det nødvendig at alle involverte ”eier” spørsmålene og svarene. Det er fellesskapet som skal lære og utvikle seg. Det er viktig at alle får anledning til å reflektere rundt sin egen og virksomhetens læring. For at det skal være mulig må alle trekkes med i planlegging og utvikling av evalueringen, gjennomføringen av evalueringen, og i bearbeidelsen av resultatene.

Minimumskrav til evaluering

Følgende overordende spørsmål utgjør et minimumskrav til evaluering:

  • Hva virket?
  • Hvordan virket det?
  • For hvem og under hvilke omstendigheter virket det?
  • Hva virket ikke?
  • Hva kan vi gjøre framover for å få det vi har lagt inn som innsats til å virke enda bedre/hva kan vi gjøre for å nå våre mål i neste omgang – hvilke mål bør vi sette oss videre?

Stadig bedre

Stadig bedre betegner tenkning og arbeidsmåter for evaluering og kvalitetsutvikling av kirkens utadrettede virksomhet. Under overskriften Stadig bedre finnes innføring i en metode for evaluering og kvalitetsutvikling, praktisk hjelp og konkrete arbeidsverktøy til hjelp i dette arbeidet.

Les mer om Stadig bedre her 

Del i sosiale medier:
Powered by Cornerstone