«Stadig bedre» er et verktøy for læring! Evalueringsverktøyet er en arbeidsmåte for å evaluere og utvikle kirkens virksomhet, slik at arbeidet blir – nettopp – stadig bedre.
Innledning
Hvordan oppleves kirkens undervisning og diakoni? Opplever mennesker som kommer til kirken å bli møtt på en god måte? Er deltakerne fornøyd med babysangen? Får sørgende hjelp i sorggruppa? Hvordan kan vi sikre at arbeidet vårt utføres i tråd med mål og planer? Hvordan kan utførelsen kvalitetssikres slik at vi kan være stolte av det som leveres?
Kanskje kan Stadig bedre gi deg noen svar og hjelpe deg i gang med evaluering av arbeidet?
Stadig bedre setter fokus på kvalitet og kvalitetsutvikling i kirkelig virksomhet. Metodikken bygger på at deltakernes oppfatning er avgjørende for å vurdere kvaliteten på arbeidet, og for hva som må forbedres. Resultatet kan gi et grunnlag for både arbeidsgiver og arbeidstaker, i arbeidet med en reflektert og god praksis i menigheten.
Det er ikke naturlig å evaluere alle tiltak hele tiden. Velg ett eller flere tiltak som dere ønsker å evaluere, eller gjennomføre evaluering av ett tiltak over en avgrenset periode.
Involver gjerne flere når dere skal evaluere menighetens arbeid. Resultatene er ofte interessante for både arbeidsgiver (fellesråd/menighetsråd) og arbeidstaker (kateket/diakon/prest/menighetspedagog), men også for de som deltar i aktiviteten (brukerne og foresatte), og ikke minst de frivillige medarbeiderne.
Hvordan komme i gang?
- Velg et tiltak dere ønsker å evaluere ved hjelp av spørreskjema, tilpass dette til lokale forhold.
- Hvordan vil dere samle inn data? Vil dere bruke Netigate (elektronisk verktøy), eller dele ut ark til respondentene?
- Dersom du bruker det webbaserte verktøyet Netigate, vil det gjøre etterarbeidet og analysen enklere. Da summeres verdiene automatisk og det blir enkelt å ta ut samlerapporter og statistikker. Elektronisk gjennomføring gjør det også lettere å nå for eksempel foresatte, eller andre som en sjelden treffer. Netigate ivaretar personvern på en bedre måte enn papirskjema.
- Dersom dere leverer ut papirskjema må dere være oppmerksom på at med færre enn fem deltakere blir ikke anonymiteten ivaretatt. Med tanke på personvern bør respondenter uansett få levere anonymt.
- Dersom dere sender evaluering til foresatte på e-post må dere regne med lav svarprosent, i tillegg til at det også der kan bli vanskeleg å ivareta anonymiteten. En undersøkelse som krever innsending av papirskjemaer pr post gir gjerne lav svarprosent.
- Gjennomfør evalueringen og samle inn svarene.
- Gå gjennom svarene og fyll inn i skjema til bruk i oppfølgingen.
- Analyser og drøft resultatene med råd, kollegaer, frivillige osv. Er det noen klare tendenser? Hva oppleves positivt? Er det noe forbedringspotensialer? Hva kan dere lære av evalueringen?
- Gjennomfør nødvendige tiltak/forbedringer.
Stadig bedre består av to deler. Del 1 er det praktiske verktøyet. Det består av konkrete skjema og hvordan du skal evaluere og tolke innkomne svar. Del 2 er en faglig innføring i evaluering og kvalitetsutvikling som metode.
Stadig bedre eies av KA og gjennomgikk i 2021 en grundig revisjonsprosess ledet av kateket Anny Holien.
Verktøyet er utviklet av Hilde Fylling, Marit Halvorsen Hougsnæs, Helene Horsfjord og Linn Maria Kierulf i samarbeid med forskere, kateketer, diakoner, teologer og kirkeverger. Verktøyet ble først utviklet for kirkelig undervisning og prøvd ut i om lag 20 menigheter. Hilde Fyllings artikkel ble skrevet i denne fasen og omhandler derfor bare kirkelig undervisning. Helene Horsfjord videreutviklet metodikken i Stadig bedre, med verdifulle bidrag om evaluering som metode. Verktøyet ble senere utvidet til å omfatte diakonal virksomhet, og er blitt tilrettelagt på nettet. Skjemaene for diakoni er kvalitetssikret av KIFO ved Ida Marie Høegh.