Høringsinnspill om endringer i barnehageloven (unntak fra kravet om selvstendig rettssubjekt og forbudet mot annen virksomhet m.m.)

Publisert: 19/04/2024
Høringsinnspill til Utdannings- og forskningskomiteen 19. april 2024.

Om KA og menighetsbarnehagene i Den norske kirke

Hovedorganisasjonen KA er arbeidsgiver- og interesseorganisasjon for om lag 450 virksomheter innen kirkelig og ideell sektor. Blant våre medlemmer er alle arbeidsgiverne i Den norske kirke, både lokale og sentrale. Disse driver til sammen 51 barnehager, gjerne kalt menighetsbarnehager, alle med særskilt kristent formål og ideell driftsform. Av disse er 17 åpne og 34 ordinære barnehager. Samtlige er organiserte gjennom tariffavtalen for Den norske kirke på KA-sektoren, og de ansatte har offentlig tjenestepensjonsordning som en del av sine vilkår. Menighetsbarnehagene kjennetegnes av lang og stabil drift – gjennomsnittlig stiftelsesår for KAs medlemsbarnehager er 1982.

Innspill til unntak fra kravet om selvstendig rettssubjekt

KA er tilfreds med at unntaket som ble lovet av statsråd Tonje Brenna i Stortinget 8. februar 2023 med dette blir foreslått tatt inn i forskrift, så snart Stortinget har gitt hjemmel gjennom endring av barnehagelovens § 7 a. Vi merker oss at unntaket foreslås etablert i økonomiforskriften til barnehageloven § 3 a, og ikke i selve barnehagelovens § 7 a, og mener at unntaket hadde brakt større forutsigbarhet til sektoren om det hadde vært etablert som en ny bokstav i § 7 a tredje ledd.

Vi understreker at soknet jamfør Kirkeordning for Den norske kirke § 8 har to organer, menighetsråd og kirkelig fellesråd, og merker oss at det i proposisjonen understrekes at barnehager som er en del av virksomheten til både menighetsråd og kirkelige fellesråd vil være inkludert i unntaket. Vi merker oss også at departementet vil ta med seg innspillet fra Kirkerådet om å endre ordlyden i særbestemmelsen for å fange opp at noen barnehager eies av kirkelige fellesråd, og anbefaler at departementet innarbeider forslaget.  

KA er videre tilfreds med at unntaket som er foreslått inkluderer alle åpne barnehager. Vi støtter også forslaget om å gi en generell hjemmel til departementet til å forskriftsfeste flere unntak fra kravet om selvstendig rettssubjekt. Dette er særlig viktig for blant andre Tønsbergkirkenes barnehager AS, et selskap eid av Tønsberg kirkelige fellesråd med tre barnehager. De er i samme posisjon som menighetsbarnehagene for øvrig, men organisert som et aksjeselskap. En oppsplitting av selskapet til tre selskaper vil føre til at de nye selskapene ikke vil ha tilstrekkelige midler til å fortsette med dagens pensjonsordning. Det er heller ikke mulig å overføre eiendommene til aksjeselskapene, da de er i kirker eller annen viktig sokneeiendom. Vi vil be komiteen vurdere å bemerke at departementets anledning til å gi unntak etter ny § 7 fjerde ledd, ikke må bli forvaltet for strengt, da det kan få store følger for flere ideelle aktører.

Til sist vil vi understreke at KAs hovedsynspunkt fortsatt er at alle ideelt drevne barnehager burde vært unntatt kravet om selvstendig rettssubjekt. Om målet med kravet er å få bedre gjennomsiktighet om bruk av midler, synes det rart at de samme kravene skal stilles til virksomheter som per definisjon ikke kan betale ut utbytte til sine eiere.

Kontakt oss gjerne

Jens A. Bjelland
Direktør, avdeling for politikk, ledelse og innovasjon

jens.bjelland@ka.no
993 65 798

Del i sosiale medier:
Powered by Cornerstone