Endring i pensjonsvedtektene – innrapportering av små stillinger

Publisert: 16/05/2013

Som tidligere meldt trådte endringer i tjenestepensjonsbestemmelsene (TPO-vedtektene § 2-2) i kraft fra andre kvartal 2013. Endringene innebærer at arbeidstakere med flere småstillinger hos ulike arbeidsgivere, som til sammen utgjør minst 14 timer i uken, kan ha rett til medlemskap i pensjonsordningen. Dette fordrer gode innrapporteringsrutiner, og partene sentralt har blitt enige om hvordan dette praktisk gjennomføres. Rutinene er de samme som ligger til grunn for kommunene (KS-området):

Pensjonsleverandørene i KA-området har meddelt at den nye innrapporteringsregelen i HTA § 2-2 som tariffpartene har vedtatt med virkning fra andre kvartal 2013 i forbindelse med lønnsoppgjøret for 2012, ikke er praktisk gjennomførbar ut i fra dagens tekniske løsninger og infrastruktur hos de ulike pensjonsleverandørene. Partene i KA-området legger til grunn at pensjonsleverandørene utvikler en permanent teknisk løsning som løser disse utfordringene. Inntil dette er i orden er partene enige om følgende:

• Ved tilsetting, må arbeidsgiver be den ansatte informere om vedkommende har arbeidsforhold hos andre arbeidsgivere, som gjør at arbeidstakerens samlede arbeidsomfang kan gi rett til medlemskap i TPO.

• For å sikre at den enkelte arbeidstaker får sine rettigheter til tjenestepensjon, må arbeidstaker opplyse arbeidsgiver om at det foreligger flere stillinger som samlet kan gi rett til medlemskap.

• Dersom arbeidstaker opplyser at det foreligger flere stillinger som samlet kan gi rett til medlemskap skal arbeidsgiver informere den ansatte om at vedkommende må ta dette opp med sine øvrige arbeidsgivere slik at disse stillinger også blir innrapportert til den aktuelle leverandør.

• Arbeidsgiver informerer også sine arbeidstakere i stillinger under minstegrensen om at arbeidstaker må ta kontakt med arbeidsgiver dersom vedkommende har eller skulle få et nytt tilsetningsforhold hos annen arbeidsgiver som samlet vil gi rett til medlemskap.

• Arbeidstaker som har informert om at de også har andre arbeidsforhold som kan medføre at de har rett til medlemskap trekkes 2 % pensjonsinnskudd.

• Ved utløpet av hvert kvartal må arbeidstaker som har meldt fra om at vedkommende også arbeider hos en annen arbeidsgiver, på forespørsel, bekrefte eller avkrefte om vedkommende har jobbet i minst 168 timer til sammen hos flere arbeidsgivere dette kvartalet. Forespørselen skal informere arbeidstaker om antall arbeidede timer hos denne arbeidsgiver dette kvartalet.

• Ved bekreftelse om at minstekravet på 168 timer er oppfylt, melder arbeidsgiver vedkommende inn i pensjonsordningen med tilbakevirkende kraft for hele kvartalet. Ved beskjed om at minstekravet ikke er oppfylt tilbakebetales pensjonsinnskuddet til arbeidstakeren.

Ved innmelding i pensjonsordningen skal pensjonsleverandørene informere arbeidstakerne om at de må melde fra til alle arbeidsgivere om samtlige arbeidsforhold som kommer inn under disse reglene.

Denne partsenighet om rutinene for innrapportering medfører ikke at den ansatte mister sin rett til pensjon ved manglende innrapportering. Gjeldende bestemmelser om medlemsinnskudd følges.

Partene i KA-området er enige om at § 2-2 bør gjelde på tvers mellom tariffområder med tilsvarende ordlyd.

 

Del i sosiale medier:
Powered by Cornerstone