Vi viser til tilsendt høringsmateriale om reform av kirkens gudstjenesteliv. Vi viser også til samtale mellom Lillian Dittmann og Øystein Dahle 15. september 2009 vedrørende KAs høringsvar.
KA er i utgangspunktet positiv til de overordnede målsettinger, føringer og intensjoner i Kirkerådets forslag til reform av kirkens gudstjenesteliv. KA har ikke funnet grunnlag for å avgi uttalelse til alle de høringsspørsmål som omhandler innhold og utforming av tekstbok, ny dåpsliturgi, ny liturgisk musikk, nye salmebøker, ny ordning for hovedgudstjeneste mv. Vi legger til grunn at den brede høringen som er gjennomført her vil fange opp de aktuelle anliggender. KA er imidlertid opptatt av at gudstjenesteformen aktualiserer flere grunnleggende spørsmål om ansvarsforhold, myndighetsfordeling og økonomiske/ressursmessige forhold i den lokale menighet. Vi ønsker at det videre arbeidet med gudstjenestereformen i større grad skal reflektere disse utfordringene for å sikre en best mulig lokal implementering. Vi vil her peke på følgende forhold:
Virksomhetsansvar, ledelse og organisering av gudstjenestelivet
Hovedansvaret for gudstjenester og kirkelige handlinger er i gjeldende kirkeordning i utgangspunktet lagt til den statlige prestetjenesten. På delegerte fullmakter fra Kongen vedtar Kirkemøtet kirkens liturgier og biskopen forordner gudstjenester. Gjennom tjenesteordninger for biskop og prost ledes prestetjenesten som en selvstendig virksomhet der ansvaret for menighetens gudstjenester og kirkelige handlinger er den mest sentrale oppgave. Samtidig er vesentlige deler av avgjørelsesmyndigheten knyttet til gudstjenestereformen lagt til menighetsrådet. I tillegg er arbeidskraftbehov som gjennomføringen av gudstjenester og kirkelige handlinger forutsetter løst ved kirkelig fellesråd stiller nødvendig personell som organist/kantor, kirketjener og klokker til disposisjon. I forslaget til gudstjenestereformen er det videre lagt vesentlig vekt på involvering og deltagelse fra menighetens medlemmer/frivillige i både planlegging og gjennomføring av gudstjenestene.
Gudstjenestereformen forutsetter derfor et meget godt samspill og samarbeid mellom prest og menighetsråd, mellom de som har biskopen og de som har kirkelig fellesråd som arbeidsgiver, mellom menighetsråd og fellesråd, og mellom frivillige og tilsatte i menigheten. Spørsmålet er derfor om gjeldende organisering og ordninger er tjenelige for den framtidige implementering av gudstjenestereformen.
KA mener at dagens ordning med to organer som opptrer på vegne av soknet og todelingen av den kirkelige virksomhet i lokalmenigheten (prestetjenesten og soknet) skaper en komplisert struktur som gir krevende rammebetingelser for tilsatte, frivillige og medlemmer av rådene. Disse utfordringene blir i særlig grad tydelige i arbeidet knyttet til gjennomføring av gudstjenester og kirkelige handlinger. Noen av utfordringene er forsøkt avhjulpet bl.a. ved hjelp av ulike samvirkebestemmelser. Disse finnes blant annet i regelverket om sammensetningen av soknets organer der det skal oppnevnes en geistlig representant i disse. I tillegg er både biskop, prost og sokneprest gjennom sine respektive tjenesteordninger pålagt en samordningsplikt med rådenes virksomhet. Etablerte tradisjoner og gode samarbeidsformer i lokale kirkelige arbeidsfelleskap/staber har også bidratt til at det i en krevende kirkelig struktur i hovedsak er utviklet en tjenlig samvirkekultur i forhold til f.eks. gjennomføring av gudstjenester og kirkelige handlinger.
En oppsplittet styringsmodell representerer likevel både styrings/ledelsesmessige, ressursmessige og arbeidsmiljørelaterte utfordringer. KA erfarer at gudstjenestereformen utfordrer gjeldende struktur, og at den synliggjør innebygde spenningsområder. Disse er i begrenset grad omtalt og drøftet i høringsforslaget. Vi vil her peke på blant annet følgende forhold:
KA ønsker derfor at de strukturelle og ansvarsmessige forhold som her er omtalt får en helhetlig vurdering og gjennomgang i forbindelse med det endelige forslaget som skal behandles av Kirkemøtet. Vi tror det vil være nødvendig for å sikre at implementeringen av denne reformen kan gjennomføres best mulig i forhold til intensjonene.
KA finner det ikke tjenlig å gå inn på konkrete løsningsforslag. Det vil her være avgjørende å legge avgjørende vekt på erfaringene og synspunkter fra prøvemenighetene. KA vil foreslå at det etableres en egen arbeidsgruppe med representanter fra ulike instanser som kan identifisere sentrale problemområder, og som kan vurdere mulige alternative løsninger på strukturelle og ansvarsmessige utfordringer i forhold til implementering av gudstjenestereformen.
Med hilsen
Frank Grimstad
adm. direktør