Lokalavis brøt god presseskikk i omtale av personalsak i kirken

– Det absolutt beste er å få til en god samhandling med mediene i stedet for å bruke tid på å dokumentere presseetiske overtramp. Det er altså ikke et mål i seg selv å klage til PFU, men i dette tilfellet var det nødvendig, sier Trygve W. Jordheim i KA. Foto: KA. Innfelt: Faksimiler av innklagede artikler i Setesdølen
Publisert: 27/01/2022
– Saken illustrerer hvorfor mange føler seg maktesløse i møte med pressen, sier kommunikasjonsdirektør Trygve W. Jordheim i KA.

– Jeg er glad for at Pressens Faglige Utvalg er så tydelige. Det er flott at lokalavisene er opptatt av kirken og dekker sektoren kritisk når det er naturlig, men jobben må gjøres skikkelig, og det ble ikke gjort her. Konflikter i arbeidslivet krever at redaksjonene setter av tilstrekkelige ressurser dersom dekningen skal bli balansert og forsvarlig, sier kommunikasjonsdirektør i KA, Trygve W. Jordheim.

Pressens Faglige Utvalg, mediebransjens selvdømmeordning, konkluderte onsdag med at Setesdølen brøt god presseskikk ved tre anledninger i omtalen av en personalsak i Valle og Hylestad sokneråd i fjor. Lokalavisen var klaget inn av KA med samtykke fra soknerådet.

Les om utvalgets behandling i fagbladet Journalisten.

Felt på to punkter

Setesdølen ble felt på to punkter i Vær varsom-plakaten (pressens etiske regelverk) for publiseringen av to lederartikler og én nyhetsartikkel. Det ene punktet handler om kontroll av opplysninger (3.2), det andre om at den som «utsettes for sterke beskyldninger» skal få anledning til å svare (4.14, «samtidig imøtegåelse»).

I den ene lederartikkelen kom avisen med alvorlige og udokumenterte anklager som heller ikke var forelagt kirkevergen. I den andre lederartikkelen var premisset for avisens kritikk mot soknerådet at rådet hadde saksøkt sin tidligere medarbeider, mens realiteten var at det var medarbeideren som hadde saksøkt soknerådet.

Avisen fikk også kritikk for at påstander i en nyhetsartikkel ikke var kontrollert med arbeidsgiver.

Les hele PFUs uttalelse her.

– God samhandling fremfor klagesaker

– Denne saken illustrerer hvorfor mange føler seg maktesløse i møte med pressen når det stormer litt, men pressen har et regelverk som også gir deg rettigheter som kilde. Det er lurt å sette seg litt inn i dette, så blir det enklere å forholde seg til kritisk journalistikk, sier Trygve W. Jordheim.

KA har aldri tidligere vært involvert i en PFU-sak.

– Det absolutt beste er å få til en god samhandling med mediene i stedet for å bruke tid på å dokumentere presseetiske overtramp. Det er altså ikke et mål i seg selv å klage til PFU, men i dette tilfellet var det nødvendig, sier han.

 

Medlemsrådgivning: Trenger du råd om mediehåndtering eller hjelp med en PFU-klage? Ta kontakt med Trygve W. Jordheim.

Webinar 17. februar: Alexander Paul forteller hvordan det var å møte pressekorpset som fersk kirkeverge i forbindelse med hærverket i Fjære middelalderkirke i høst. Kommunikasjonsdirektør Trygve W. Jordheim i KA tar oss gjennom de punktene i Vær varsom-plakaten som du bør kunne når pressen tar kontakt. Mer info og påmeldingsskjema.

 

FAKTA: PFU og Vær varsom-plakaten

  • Pressens Faglige Utvalg (PFU) er de redaktørstyrte medienes selvdømmeordning, opprettet av Norsk Presseforbund. Utvalget består av både representanter for mediene og representanter for «allmennheten».
  • Alle som er berørt av omtale i mediene kan klage til PFU. Klagen må vise til hvilket eller hvilke punkter i Vær varsom-plakaten (pressens etiske regelverk) som er brutt.
  • Den vanligste grunnen til at et medium blir felt i PFU er mangel på kildekritikk/kontroll av opplysninger (punkt 3.2). Deretter følger mangel på samtidig imøtegåelse av kritikk (4.14). Disse punktene er tett forbundet metodisk og omtales ofte som «tvillingpunkter».
Del i sosiale medier:
Powered by Cornerstone