Kirkens SOS blir medlem i KA

KA-sjef Marit Halvorsen Hougsnæs ønsker Lasse Heimdal og Kirkens SOS hjertelig velkommen som medlem. Foto: KA
Publisert: 16/09/2021
– Hos KA havner vi i familie med organisasjoner som det er mer naturlig for oss å sammenligne oss med og samarbeide med, sier generalsekretær Lasse Heimdal.

Styret i KA vedtok i slutten av august å ønske Kirkens SOS hjertelig velkommen som medlem. Kirkens SOS melder overgang fra NHO-foreningen Abelia og blir den trettende virksomheten utenfor Den norske kirke til å melde seg inn i KA.

– Vi har et stort nettverk der vi er i dag, men kompetansen på vårt fagfelt er liten. Medlemskap i KA vil gi oss en dyrere pensjonsordning, men vi vil kunne forholde oss til én tariffavtale, noe som forenkler avtalestrukturer, sier generalsekretær Lasse Heimdal.

Intensjonen er tilslutning til KAs tariffavtaler fra hovedoppgjøret i 2022.

– Vi får tilgang til mer bransjerelevant kompetanse innenfor arbeidsrettslige spørsmål, arbeid med HMS, lederutvikling, nettverk med andre kirkelige og frivillige organisasjoner med mer. Vi vil kort og godt havne i familie med organisasjoner som det er mer naturlig for oss å sammenligne oss med, og samarbeide med, konkluderer han.

– Hører helt naturlig hjemme hos oss

Sammen med økonomiansvarlig Christina Butöf i Kirkens SOS hadde han denne uken møter med KAs administrerende direktør Marit Halvorsen Hougsnæs og andre fra ledergruppen.

– Jeg er veldig glad for å kunne ønske Kirkens SOS velkommen som KA-medlem, sier Hougsnæs.

– Vi tenker som Lasse Heimdal at Kirkens SOS hører helt naturlig hjemme hos oss. Vi ser fram til å etablere tett kontakt med ledelsen i Kirkens SOS for å bli godt kjent med de utfordringene de står overfor. Og så skal vi gjøre det vi kan for å få på plass hensiktsmessige avtaler og gode rammevilkår også for Kirkens SOS i tiden framover.

Mottar 300.000 henvendelser i året

Kirkens SOS ble stiftet i 1974. Formålet er å «søke å lindre smerten ved følelsesmessig og eksistensiell krise – og forebygge selvmord.» Organisasjonen omfatter elleve lokale SOS-sentre, samt landssekretariatet i Oslo, med til sammen drøyt 50 ansatte og over 1.100 aktive frivillige.

Virksomheten mottar omkring 300.000 henvendelser hvert år via telefon, chat og SOS-melding, og besvarer nærmere 170.000 av dem.

 

Del i sosiale medier:
Powered by Cornerstone