Kataloghaiene prøver seg igjen – ikke la deg lure

Publisert: 04/05/2018
Ikke kjøp katalog- eller kartoppføringer av telefonselgere. Ikke «bekreft» avtaler som ikke finnes. Og sjekk alle mottatte fakturaer nøye.

VGs opprulling av metodene til en virksomhet som selger såkalte kart-tjenester på nettet, har igjen satt søkelyset på de såkalte kataloghaiene.

KA har ved flere anledninger advart medlemsvirksomhetene mot å la seg lure av telefonselgere som gir inntrykk av å være på jakt etter en bekreftelse på videreføring av en allerede innkjøpt tjeneste – for eksempel en oppføring i en telefonkatalog eller kart-tjeneste på nettet.

Til forveksling lik gratistjenester

Slik beskrev Vårt Land fremgangsmåten i en artikkel sommeren 2010, da KA mottok en rekke henvendelser om slike fremstøt mot medlemsvirksomhetene:

«De ringer kirkekontoret og ber den som tar telefonen bekrefte adresse og telefonnummer. Fordi de har det travelt, ber de om en bekreftelse på e-post mens de holder linjen.

Det de ikke opplyser om, er at bekreftelsen samtidig er en bestilling av en vare. Varen er oppføring på en nettside. Et nettsted som gjerne er til forveksling likt gratistjenester som Statens kartverk eller Gule Sider. Og vips, så kommer en faktura på 5.000 kroner – på noe som egentlig ikke er bestilt.»

– Utnytter et kjent merkenavn for å stjele troverdighet

Wikipedia definerer begrepet «kataloghai» slik:

«Kataloghai er et vanlig tilnavn på utgiveren av en fiktiv bransjekatalog, ofte har katalogen et navn som til forveksling ligner en etablert katalog. Kataloghaiene kommer med tilbud til næringsdrivende om å kjøpe plass i deres ‘katalog’ som oftest bare er en internettside eller en katalog som aldri blir trykket og utgitt. Katalogene som brukes til svindel er ofte ukjente, men utnytter ofte et kjent merkenavn for å stjele troverdighet.»

Kirkeverge oppringt av pågående selger

En kirkeverge som har tatt kontakt med KA, mener at firmaet som er omtalt i VG nå åpenbart går etter kirkelige virksomheter:

«Eg hadde ein svært pågåande telefonseljar på tråden sist fredag. Til tross for at eg sa frå om at vi ikkje var interesserte i det ho hadde å tilby, ville ho ikkje gje seg. Til slutt klarte eg å stanse taleflommen ved å be henne sende tilbodet på mail. Tilbodet vart gjennomgått, og avslått i dag», skriver kirkevergen, som først etterpå forstod hvem han hadde blitt kontaktet av.

På kirkevergenes Facebook-forum har det i lang tid ligget en advarsel mot firmaet. Det er også blitt diskutert andre virksomheter som forsøker å selge produkter som oppleves som unyttige og/eller verdiløse.

– Ikke betal, anmeld saken

KAs holdning har vært og er fortsatt at ingen av organisasjonens medlemmer trenger den type nettoppføringer som gjerne tilbys av kataloghaier. Advokat og direktør i arbeidsgiveravdelingen i KA, Ingrid B. Tenfjord, oppfordrer medlemsvirksomhetene til å være svært oppmerksomme når de mottar henvendelser fra telefonselgere – særlig dersom selgeren bare trenger en rask bekreftelse på noe.

– Når noen har det veldig travelt når de ringer, er det all grunn til å være på vakt, sier Tenfjord.

Selv om kirkelige organer ikke har angrerett ifølge loven, slik vanlige forbrukere har, er det likevel slik at hvis man på uærlig vis er forledet til å undertegne noe som viser seg å være en avtale, rammes dette av «Lov om avslutning av avtaler, om fuldmagt og om ugyldige viljeserklæringer», § 30. KA mener også at svindelforsøk av den nevnte typen bryter med Markedsføringsloven (jf. § 2).

Skulle man være så uheldig at man signerer på noe man åpenbart burde ha latt være å signere på, er det derfor ingen grunn til å betale. Forsøk heller ikke å forhandle ned prisen, understreker Tenfjord, som gir følgende råd:

– Avvis kravet og meld saken til politiet dersom dere føler dere lurt.

Faktura på tjenester som ikke er bestilt

Kataloghaiene er også beryktet for å sende ut fakturaer på varer som ikke er bestilt. Det har vært en tendens til at slike fakturaer – som teknisk sett er tilbud om et eller annet «produkt» (for eksempel en katalogoppføring), men altså utformet på en måte som gjør at den lett kan gå til betaling i en travel kontorhverdag – kommer hyppigere i juli, når nøkkelpersoner er på ferie og kontrollrutinene kanskje ikke like gode som de burde være.

KA oppfordrer derfor alle medlemsvirksomheter til å løfte denne tematikken internt før fellesferien, slik at man unngår unødvendige kostnader og tidkrevende opprydningsprosesser.

Del i sosiale medier:

Powered by Cornerstone