Dette rundskrivet erstatter rundskriv 03/01 Forhandling om lønn til leder.
Innledning
Øverste leder i en virksomhet vil i de fleste sammenhenger opptre som arbeidsgivers representant overfor de andre tilsatte mv. Samtidig vil øverste leder(e) selv være arbeidstaker, og vil måtte forholde seg som tilsatt overfor sin arbeidsgiver (fellesråd, menighetsråd, styre) i spørsmål som bl.a. gjelder lederstillingens lønns- og arbeidsvilkår. Det vil være en oppgave for både øverste leder(e) og det valgte arbeidsgiverorganet å skjelne mellom disse to ulike rollene bl.a. når det gjelder saksbehandlingsrutiner og kommunikasjonsformer.
Av samme grunn gir ikke KA rådgivning overfor de øverste lederne når det gjelder deres egne lønns- og arbeidsbetingelser. I slike tilfeller er øverste leder å anse som arbeidstaker, og vedkommende må eventuelt søke råd eller bistand hos sin egen arbeidstakerorganisasjon. Hvis det lokalt ønskes rådgivning om lederlønn, vil vi anbefale at det er en representant for arbeidsgiverorganet som kontakter KA.
Lønn til ledere
Saker som angår lønnsforhold for øverste leder av kirkelig fellesråds virksomhet eller lederstillinger på tilsvarende nivå, skal behandles på en særskilt måte. Disse lederstillingene skiller seg ut fra de andre stillingene innenfor KAs tariffområde på følgende måte:
Stillingskode og årets lønnsoppgjør (2004)
Avlønning av virksomhetens leder er nå entydig regulert i HTA kapittel 3 pkt 3.4.1 og skal plasseres her. Daglig leder/kirkeverge er gitt en egen stillingskode 4950. Øvrige ledere på tilsvarende nivå skal ha kode 4955. Listen med stillingsbenevnelser er uttømmende ved rapportering til KAs lønns- og personalregister (LPR), men forhindrer ikke at den enkelte virksomhet benytter lokalt innarbeidede stillingsbenevnelser. Disse lederstillingene er nå ikke lenger å finne i kapittel 4 eller 5. Overflytting til ny stillingskode i kapittel 3 fikk den konsekvens, at disse ledere for seinere år ikke skal gis et evt. generelt tillegg fastsatt ved tariffrevisjoner. All lønnsutvikling skal da foregå med hjemmel i pkt 3.4.1.
Grunnlag for avlønning
Ledere i stillingskode 4950 og 4955 er unormerte, dvs de er uten referanse til minimumslønn eller lønnsgruppe.
Ifølge særavtalen skal avlønningen «gjenspeile lederstillingens totale innhold, oppgaver og tilsettingsforhold». Det vil kunne være store forskjeller mellom ulike lederstillinger når det gjelder disse stillingsforholdene. Slike lønnsforskjeller er derfor i tråd med avtalen. I tillegg åpner særavtalen for at det i lønnsvurderingen skal legges til grunn en resultatvurdering av den enkelte stillings-innehaver i forhold til de mål og resultatkrav som er tillagt stillingen. Avtalen åpner på denne måten for ulikt lønnsnivå i lederstillinger basert på en vurdering av den enkelte stillingsinnehavers kompetanse og innsats.
Lederen i en virksomhet kan ut fra stillingens særpreg i stor grad selv styre sin arbeidstid. Dette er bakgrunnen for at ledere omfattet av særavtalen ikke skal motta tillegg for overtid og ubekvem arbeidstid. Slike forhold skal likevel tas med i lønnsvurderingen. Ledere har ikke krav på høyere lønn ut fra timelister over ubekvem arbeidstid e.l., men dette er forhold som arbeidsgiver skal vektlegge i en helhetsvurdering når lønn skal fastsettes eller reguleres.
Vi minner om HTA kapittel 1, § 6.8 som åpner for at ledere som ikke mottar overtidsbetaling kan tilstås inntil 7 fridager pr år som kompensasjon for pliktig møtevirksomhet utenom ordinær arbeidstid. Hvis slike fridager tilstås, skal dette omtales i arbeidsavtalen.
HTA, kapittel 3, pkt 3.4.1 Forhandlinger om lønn til ledere
Etter tilsetting skal all lønnsutvikling for ledere kun skje i medhold av HTA, kapittel 3, pkt 3.4.1 Lederavlønning - øverste leder(e). Dette innebærer at arbeidsgiver ikke på fritt grunnlag kan regulere lønnen for ledere uavhengig av denne bestemmelsen i HTA.
HTA, kapittel 3, pkt 3.4.1 presiserer at lønnsendringer skal fastsettes etter forhandlinger. Dette innebærer følgende ordninger:
Ledere som er organisert:
Ledere som ikke er organisert:
Vurdering av lederlønninger kan foretas en gang i året, jfr HTA kapittel 3, pkt 3.4.1
Kriterier for vurdering av lønn til ledere
HTA, kapittel 3, pkt 3.4.1 omtaler fire kriterier, hvorav ett eller flere legges til grunn ved vurderingen av lønn til ledere.
Ved tilsetting av leder skal det ved lønnsfastsetting legges betydelig vekt på stillingsrelaterte forhold, dvs forhold ved stillingen som gjelder uavhengig av hvem som er tilsatt i stillingen (jfr tidligere omtale av stillingens innhold, oppgaver og tilsettingsforhold i Særavtale for ledere). HTA kapittel 3, pkt 3.4.1 legger også betydelig vekt på personrelaterte forhold, dvs hvordan den personen som er tilsatt i stillingen utfører sine oppgaver/ansvar. Dette signaliserer at den tilsatte leder må forvente at arbeidsgiver også legger personrelaterte forhold til grunn når lønnsendringer skal vurderes.
KA mottar mange spørsmål om hva KA synes er rimelig lønnsnivå for ledere. Dette er spørsmål som vi verken kan eller vil svare konkret på, da det her vil være en rekke faktorer som arbeidsgiverorganet på selvstendig grunnlag må ta stilling til. I tillegg til de stillings- og personrelaterte forhold som er omtalt foran, vil f.eks følgende forhold kunne få betydning:
- generelt lønnsnivå i virksomheten,
- lønnsnivå for lederlønninger i vedkommende kommune,
- aktuell konkurranse- og rekrutteringssituasjon i lederstillingen,
- andre lokale forhold.
Sammenligning med lønnsnivå i tilsvarende lederstillinger vil ofte bli trukket inn i en slik vurdering. Ut fra det som er sagt foran om bl.a. betydningen av personrelaterte forhold, må lokal arbeidsgiver utvise skjønn ved sammenlikninger med andre stillinger. Vi finner likevel grunn til å peke på Lønns- og personalstatistikk for kirkelige arbeidstakere pr 1. oktober 2003 utgitt av KA. I tabell 10 vises gjennomsnittlig lønnsnivå for Daglig leder/kirkeverge pr 1. oktober 2003 fordelt på kommunestørrelse.
Forventninger og årlig resultatvurdering av leder
Forhandlingsbestemmelsene forutsetter at lokal arbeidsgiver er kompetent til å vurdere leders lønnsforhold ut fra de omtalte kriteriene i HTA, kapittel 3, pkt 3.4.1. Vi vil i denne forbindelse anbefale følgende:
Praktisk gjennomføring
Det er fellesråd/menighetsråd/styre som organ som står ansvarlig som arbeidsgiver for gjennomføring av forhandlingene om lønn til leder. Det vil de fleste steder være hensiktsmessig å velge/ utnevne noen til et forhandlingsutvalg som gjennomfører slike forhandlinger. Fellesrådet/menighetsrådet/styret bør på forhånd gi fullmakter til forhandlingsutvalget innen gitte rammer. Protokollene fra forhandlingene må skrives i overensstemmelse med fullmakten.
Lederlønn og offentlighet
Resultatvurderingen og innholdet i selve forhandlingene om lønn til leder skal behandles som konfidensiell informasjon fra arbeidsgivers side. I tråd med offentlig sektor for øvrig vil vi imidlertid anbefale åpenhet om konkret lønnsplassering og andre økonomiske betingelser for leder, jfr avsnittet om Lønn og offentlighet i KAs rundskriv om Lokale lønnsforhandlinger 16/04, s. 5-6.
Frank Grimstad
adm. dir