Det kan gis tilskudd til tre ulike kategorier / grupper forsøks- og utviklingsarbeid:
1. Tilpasnings- / omstillingsarbeid
Søknader knyttet til konsekvenser av kommunesammenslåing vil bli behandlet i denne kategorien. Det dreier seg om utredninger i forkant av sammenslåing og implementering av ny kirkelig organisering som konsekvens av sammenslåing.
2. Kvalitetsheving/rasjonalisering
Forsøkene innenfor denne kategorien kan inneholde en eller flere av følgende element:
3. Samordning av arbeidsgiveransvar for prester og ansatte i de lokalkirkelige råd
I denne kategorien kommer søknader som har hovedformål knyttet til ulike grader av samordning av arbeidsgiveransvar og også prosjekt som omtales som "felles arbeidsgiveransvar". Felles for disse er at det i større eller mindre grad vil kreve tilpasning / endring av gjeldende regelverk - ikke bare etter forsøkshjemmelen i Kirkelovens § 5, men også i regelverk som regulerer geistlig tjeneste.
KA tar imot søknader med utprøvinger knyttet til tilsettingsforhold, ledelsesmodeller, bedriftskultur, arbeidsgiverpolitikk m.v.
Det antas at denne tredje kategorien krever ikke ubetydelig utredning, avklaring, godkjenninger og evt. endring av regelverk før prosjekter kan settes i gang. Fra KAs side vil det være et prioritert område på generell basis å utrede disse spørsmål ettersom de er en forutsetning for utprøving. Det antas at samordning av arbeidsgiveransvar i denne fasen fortsatt vil forutsette to virksomheter som samordnes.
Forsøk i h.h.t. Kl. § 5 fjerde ledd
Søkere bes i søknaden om å angi om og på hvilken måte man trenger å ta i bruk forsøkshjemmelen for å få gjennomført prosjektet. KA vil også være behjelpelig med å vurdere om og på hvilken måte det enkelte prosjekt trenger å søke om tillatelse fra KKD.
Hvem kan søke om midler - for hvor lang periode?
Kirkelige fellesråd og menighetsråd kan sende søknad om prosjektmidler.
Det antas at - og er ønskelig at - mange av prosjektene etablerer et samarbeid med prestetjenesten. Begge parter vil da delta i utvikling og styring av prosjektet, men fellesråd / menighetsråd vil være tilskuddsmottaker og ansvarlig for regnskapsføring og tilbakerapportering. KA går ut fra at det stilles statlige midler til rådighet for slike prosjekt de nærmeste årene. Varigheten av de ulike prosjekter vil naturlig variere, men normalt anbefales det å ikke ha lenger prosjektperiode enn 3 år. Prosjekter som har fått tilskudd første året, vil prioriteres dersom det blir gitt statlige bevilgninger og dersom framdriften i prosjektet er tilfredsstillende.
1. Målsetting
Det må formuleres klare mål for prosjektet. Målene må formuleres slik at en ved avslutning av prosjektet kan evaluere i hvilken grad målene er oppnådd. I prosjekter som har kostnadseffektivisering som målsetting bør det fremgå hvilke innsparinger man regner med.
2. Organisering og tidsavgrensing
Det må klart framgå hvilke grupper (fellesråd / menighetsråd / styringsgruppe / arbeidsgruppe / referansegruppe) og personer som får ansvar for utvikling og framdrift i prosjektet. Prosjektperioden med angivelse av tidspunkt for oppstart og for avslutning av prosjektet må medtas.
3. Budsjett
På kostnadssiden medtas
1) lønnskostnader til eksisterende stillinger som bruker arbeidstid på prosjektet (angi hvem dette er)
2) lønnskostnader til evt. nye stillinger som opprettes i forbindelse med prosjektet
3) driftskostnader i forbindelse med prosjektet (f.eks reisekostnader, møte- og seminarutgifter, konsulenttjenester, administrasjonskostnader)
De ulike typer kostnader må spesifiseres.
På inntektssiden medtas
1) egenandel (f.eks finansiering av lønnskostnader i eksisterende stillinger)
2) forventet tilskudd fra evt. andre tilskuddsgivere
3) det søknadsbeløpet en ber om å få tildelt.
Det må settes opp budsjett for alle kalenderår fram til prosjektet avsluttes.
Erfaringer fra og evaluering av prosjektene
Det settes som krav til alle prosjekter som mottar tilskudd, at det skal innleveres en sluttrapport. Denne skal beskrive erfaringer fra prosjektet og vurdere i hvilken grad målene er oppnådd.
KA skal ha rett til å bruke erfaringene fra prosjektet (i anonymisert utgave) og gjøre disse tilgjengelig for andre. KA tar også sikte på å engasjere ekstern hjelp til evaluering av alle prosjekter som får tilskudd.
Frank Grimstad
adm. dir.