Stadig bedre: Del 3. Verktøy for evaluering og kvalitetsutvikling av menighetsdiakoni og trosopplæring

Stadig bedre har utviklet konkrete verktøy til bruk i evaluering og kvalitetsutvikling av kirkelig virksomhet.

Innhold
Stadig bedres verktøy for menighetsdiakonien:
• Kvalitetsfaktorer og kvalitetsindikatorer for menighetsdiakoni, skjematisk oversikt
• Forslag til spørreskjemaer for diakoni
• Skjema til hjelp i analyse og oppfølging av undersøkelser i menighetsdiakoni

Stadig bedres verktøy for trosopplæring:
• Kvalitetsfaktorer og kvalitetsindikatorer for trosopplæring, skjematisk oversikt
• Forslag til spørreskjemaer for trosopplæring
• Skjema til hjelp i analyse og oppfølging av undersøkelser i trosopplæring

Tilgang på dataverktøy
• Tilgang til Netigate gjennom felles lisensavtale
• Spørreskjemaene er tilgjengelig som programmerte maler i Netigate
• Viktig om personvern ved bruk av Netigate

STADIG BEDRE - VERKTØY FOR MENIGHETSDIAKONI

Kvalitetsfaktorer og kvalitetsindikatorer for menighetsdiakoni

Den diakonale virksomheten er delt i 7 kvalitetsfaktorer. Som kvalitetsfaktorer har vi brukt de fire arbeidsområdene i Plan for diakoni, sammen med de overgripende faktorene trygghet, universell utforming og oppslutning:

  1. Inkluderende fellesskap
  2. Nestekjærlighet
  3. Vern om skaperverket
  4. Rettferdighet
  5. Trygghet
  6. Universell tilrettelegging
  7. Oppslutning

Disse kvalitetsfaktorene tilsvarer de temaområdene som de ferdige spørreskjemaene vil undersøke. Til hver kvalitetsfaktor er det utviklet flere kvalitetsindikatorer for hvert arbeidsområde (for eksempel enkeltarrangement, besøkstjeneste osv)

Mer om begrepene kvalitetsfaktorer og kvalitetsindikatorer finnes i Del 2 Metodikk for evaluering og kvalitetsutvikling

Kvalitetsfaktorer og kvalitetsindikatorer for menighetsdiakoni, skjematisk oversikt (pdf)

Spørreskjemaer for menighetsdiakoni

Spørreskjemaene for menighetsdiakoni er oppbygget for å være en del av en systematiske evaluerings- og kvalitetsutviklingsarbeid i virksomheten, på bakgrunn av tenkning om mål – evaluering – endring. Skjemaene er utarbeidet med utgangspunkt i Plan for diakoni i Den norske kirke. Spørreskjemaene har hovedfokuset på de sentrale planenes målsetninger, og i mindre grad på deltakernes tilfredshet.

Spørreskjemaene kan brukes:

• Som eksempler, til inspirasjon.
• Som utgangspunkt for egne skjemaer: Spørsmål kan enkelt endres, slettes og nye spørsmål kan legges til.
• Som de er. De ferdige skjemaene inneholder imidlertid spørsmål som kan være irrelevante i den lokale konteksten. Skjemaene må alltid kvalitetssikres slik at spørsmål som ikke er aktuelle blir slettet.

Ved endringer i skjemaene må det sikres at bestemmelsene i personvernlovgivningen er ivaretatt.

Eksempel fra spørreskjema

I spørreskjemaene er det gitt en rekke utsagn, og respondenten skal svare på om han/hun er ”helt enig”, ”litt enig”, ”litt uenig” eller ”helt uenig” i utsagnet.
Tallet i kolonnen til venstre angir hvilken av kvalitetsfaktorene det enkelte spørsmål indikerer noe om kvaliteten på:

Kvalitets-
faktorer

  Utsagn

Helt
enig

Litt
enig

Litt
uenig

Helt
uenig

1

  Jeg opplever at besøket fra kirken er et gode i hverdagen min

 

 

 

 

1

  Jeg opplever at besøket fra kirken hjelper meg med praktiske oppgaver

 

 

 

 

2

  Jeg opplever at jeg betyr noe for den som besøker meg

 

 

 

 

Lenker til spørreskjemaene

Det er utarbeidet forslag til:

Spørreskjema sykehjem kan brukes både til beboere og pårørende, og må tilpasses den aktuelle bruken.

Spørreskjemaene er tilrettelagt både i word-format og for bruk gjennom det nettbaserte tilbakemeldingsverktøyet Questback. Uansett hvilken måte undersøkelser gjennomføres på, må man sikre at personvernbestemmelsene er ivaretatt.

Skjemaer til hjelp i analyse og oppfølging av undersøkelser i menighetsdiakoni

Det er utviklet skjemaer som kan brukes når undersøkelsen skal analyseres og følges opp.

Skjemaene er laget til hjelp for den læringsprosessen som må foregå etter at man har gjennomført en eller flere spørreundersøkelser. Hensikten er å systematisere de tilbakemeldingene og vurderingene som knytter seg til det enkelte tiltak som er undersøkt og å holde orden på det man har blitt enige om, hvem som har ansvar for hva og hvilke tidsfrister man sammen har blitt enige om

Skjemaene er tilpasset de ferdige spørreskjemaene i Stadig bedre. Det legges opp til flere kategorier prioriteringer som samsvarer med de kvalitetsfaktorene som blir brukt i de ferdige skjemaene.

Skjemaene er todelte:

  1. Del 1 brukes som hjelp til å analysere undersøkelsen. Den fylles ut av den ansvarlige i forkant av felles drøftinger i staben, og danner grunnlaget for denne samtalen.
  2. Del 2 fylles ut av staben i fellesskap på bakgrunn av felles drøftinger.

STADIG BEDRE - VERKTØY FOR TROSOPPLÆRING

Den første utgaven av kvalitetsfaktorer, indikatorer og spørreskjemaer for trosopplæring ble utviklet før den nye trosopplæringsplanen ble vedtatt i 2009. Verktøyene for trosopplæring er siden revidert og tilpasset den nye planen. Denne revisjonen har ført til en skjevhet i hvilken vekt de ulike kvalitetsfaktorene blir gitt i spørreskjemaene. Hvis spørreskjemaene blir brukt mer eller mindre ”som de er”, er det viktig å ha en bevissthet på denne skjevheten.

Kvalitetsfaktorer og kvalitetsindikatorer for trosopplæring

Trosopplæringen har vi delt opp i 7 kvalitetsfaktorer:

  • Livstolkning og livsmestring
  • Kirkens tro og tradisjoner
  • Kristen tro i praksis
  • Tilfredshet og fellesskap
  • Tilpasset opplæring
  • Rammefaktorer
  • Oppslutning

De tre første kvalitetsfaktorene samsvarer med de tre ”aspektene” ved trosopplæringens innhold som er beskrevet i Plan for trosopplæring. De fire siste går på tvers av de innholdsmessige temaene.

Til hver av kvalitetsfaktorene er det formulert overordnede mål, som deretter er konkretisert for å være ”målbare”. Målformuleringene vil i stor grad gjenfinnes i Plan for trosopplæring. Til målene er det utviklet konkrete indikatorer, som kan vise om målene er nådd. Spørsmålene i spørreskjemaene korresponderer med indikatorene, men spørreskjemaene er ikke nødvendigvis komplette, på den måten at ikke alle målsetninger har korresponderende spørsmål. Det er en vurderingssak hvilke og hvor mange spørsmål som skal inn i et skjema, og det må alltid sikres at indikatorer og spørsmål tilpasses de lokale forholdene.

Mer om begrepene kvalitetsfaktorer og kvalitetsindikatorer finnes i Del 2 Metodikk for evaluering og kvalitetsutvikling

Kvalitetsfaktorer, målsetninger og kvalitetsindikatorer for trosopplæring, skjematisk oversikt (pdf)

Spørreskjemaer for trosopplæring

Spørreskjemaene for trosopplæring oppbygget for å være en del av en systematiske evaluerings- og kvalitetsutviklingsarbeid i virksomheten, på bakgrunn av tenkning om mål – evaluering – endring. Skjemaene er tilpasset Plan for trosopplæring, Gud gir – vi deler. Skjemaene har hovedfokuset på de sentrale planenes målsetninger, og i mindre grad på deltakernes tilfredshet.

Spørreskjemaene kan brukes:

  • Som eksempler, til inspirasjon.
  • Som utgangspunkt for egne skjemaer: Spørsmål kan enkelt endres, slettes og nye spørsmål kan legges til.
  • Som de er. De ferdige skjemaene inneholder imidlertid spørsmål som kan være irrelevante i den lokale konteksten. Skjemaene må alltid kvalitetssikres blant annet slik at spørsmål som ikke er aktuelle blir slettet.

Ved endringer i skjemaene må det sikres at bestemmelsene i personvernlovgivningen er ivaretatt.

Eksempel fra spørreskjema

I spørreskjemaene er det gitt en rekke utsagn, og respondenten skal svare på om han/hun er ”helt enig”, ”litt enig”, ”litt uenig” eller ”helt uenig” i utsagnet.
Tallet i kolonnen til venstre angir hvilken av kvalitetsfaktorene det enkelte spørsmål indikerer noe om kvaliteten på:

Kvalitets-
faktorer

  Utsagn

Helt
enig

Litt
enig

Litt
uenig

Helt
uenig

4

  De som jobber i kirken er greie og snille

 

 

 

 

3

  Jeg har hjelp til å tenke mer gjennom hva det vil si å være en god venn

 

 

 

 

3

  Jeg har lært mer om rett og galt

 

 

 

 

Det er lagt vekt på å lage skjemaer som kan brukes mange steder. De har derfor formuleringer som i liten grad er avhengig av bestemte aktiviteter/opplegg. Det kan være lurt å gå inn og endre på overskrift, bruke navnet på gruppen/klubben/koret/tiltaket som barnet/ungdommen har deltatt på, slik at det er utvetydig for deltakeren hva det er menigheten ønsker å få tilbakemelding på. Utprøvingen av skjemaene har vist at det for barna under konfirmasjonsalder er særlig viktig at det er deres gruppe som er tydelig nevnt, og ikke bare «kirken» eller «menigheten».

Spørreskjemaer

Det er utarbeidet forslag til:

Spørreskjema om babysang finnes under Stadig bedre - Diakoni.

Spørreskjemaene er tilrettelagt både i word-format og for bruk gjennom det nettbaserte tilbakemeldingsverktøyet Netigate. Uansett hvilken måte undersøkelser gjennomføres på, må man sikre at personvernbestemmelsene er ivaretatt.

Skjemaer til hjelp i analyse og oppfølging av undersøkelser i trosopplæring

Det er utviklet skjemaer som kan brukes når undersøkelsen skal analyseres og følges opp.

Skjemaene er laget til hjelp for den læringsprosessen som må foregå etter at man har gjennomført en eller flere spørreundersøkelser. Hensikten er å systematisere de tilbakemeldingene og vurderingene som knytter seg til det enkelte tiltak som er undersøkt og å holde orden på det man har blitt enige om, hvem som har ansvar for hva og hvilke tidsfrister man sammen har blitt enige om

Skjemaene er tilpasset de ferdige spørreskjemaene i Stadig bedre. Det legges opp til flere kategorier prioriteringer som samsvarer med de kvalitetsfaktorene som blir brukt i de ferdige skjemaene.

Skjemaene er todelte:

  1. Del 1 brukes som hjelp til å analysere undersøkelsen. Den fylles ut av den ansvarlige i forkant av felles drøftinger i staben, og danner grunnlaget for denne samtalen.
  2. Del 2 fylles ut av staben i fellesskap på bakgrunn av felles drøftinger.

DATAVERKTØY

Generell tilgang

Det nettbaserte tilbakemeldingsverktøyet Questback kan brukes som verktøy i spørreundersøkelser. Alle fellesråd og menighetsråd har tilgang på Questback gjennom en felles lisensavtale.

For mer informasjon om Questback og KAs lisensavtale klikk her

Spørreskjemaene er tilgjengelig i Questback

De ferdige spørreskjemaene i Stadig bedre er tilgjengelig i Questback slik at de kan tas i bruk direkte. Du finner skjemaene ved å klikke på fanen "Quester", deretter mappen "KA Maler". Her finnes en mappe for menighetsdiakoni og en for trosopplæring. Klikk her for en beskrivelse av hvordan du overfører malene til eget område.

Vi anbefaler alltid å gjøre endringer i skjemaene og tilpasse dem til lokale forhold.

Personvern ved bruk av Questback

Oppfyllelse av personvernbestemmelsene ivaretas dersom:
-    Funksjonen ”Skjult identitet” er aktivert med valget ”Alltid”. 
-    Når skjemaene distribueres med lenke, må i tillegg funksjonen ” Vis obligatorisk innleggingsfelt for e-postadresse” være deaktivert.

I Stadig bedres maler i Questback er dette ivaretatt.

 

Powered by Cornerstone