Lokale krefter står bak 3 av 4 kirkekonserter før jul

Mange kirker leies ut til eksterne kulturaktører i advent. Bildet er tatt i Frogner kirke i 2010. Foto: Leif Riksheim/AktivIOslo.no/flickr
Publisert: 14/12/2017
Det store flertallet av adventskonsertene i norske kirker arrangeres av lokale kor og korps. – Ingen trenger å frykte at de kommersielle aktørene skal fortrenge det lokale kulturlivet, sier Frank Grimstad i KA.

En årlig førjulstradisjon er debatten om hvorvidt kirken overlater adventstiden til kommersielle aktører som sender kjente artister rundt på maratonturné i november og desember. I tirsdagens Vårt Land uttrykte musikksjef Jan Harald Hagen i Frelsesarmeen bekymring for at førjulskonsertene bare er for dem med god råd. «Høye billettpriser stenger fattige ute fra kirkerommet», ble han sitert på førstesiden.

445 kroner er billettprisen hos «Stille natt, hellige natt», som ble etablert i 1987 og er den lengstlevende av de kommersielle juleturneene.

– Lokalsamfunnets kirke
En undersøkelse som KA Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter har gjort blant landets kirkeverger, viser imidlertid at det er de lokale kulturkreftene som dominerer kirkerommet i advent. 221 kirkeverger (mer enn halvparten av alle i landet) har besvart spørsmålet om hvem de leier eller låner ut kirken til.

Av 1.331 registrerte konserter registrert hos disse kirkevergene, arrangeres drøyt 72 prosent av lokale kor, korps og lignende.

– Disse tallene bekrefter at det er lokalsamfunnet som bruker kirkene før jul. Det er bra, for det er jo deres kirke, sier kirkeverge i Ås og leder av Norges kirkevergelag, Astrid Holmsen Krogh.

– Viktig del av norsk tradisjon
Konserter i regi av lokale kor og korps er gjerne gratis eller med en billettpris på for eksempel 50 eller 100 kroner, som går til dekning av rene arrangementskostnader. Det samme gjelder for adventskonserter arrangert av menighetene, som altså kommer i tillegg til de konsertene som er nevnt i KAs spørsmål til kirkevergene.

– Kirkekonserter er en viktig del av norsk førjulstradisjon, og undersøkelsen stadfester at dette ikke bare er for de mest bemidlede av oss, sier Frank Grimstad, administrerende direktør i KA Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter.

– Opplever kirken som sin egen
Han understreker at de kommersielle juleturneene har sin funksjon i det kirkelige kulturtilbudet og at også profesjonelle artister er velkommen til å bruke kirkerommet.

– Det er plass til stort mangfold. De kommersielle aktørene gjør en viktig jobb med å trekke folk til kirkene i førjulstiden, og vi er glade for det de gjør. Samtidig dokumenterer våre tall at ingen trenger å frykte at de kommersielle aktørene skal fortrenge det lokale kulturlivet, sier Grimstad, som er glad for at kirkene fylles av kulturarrangementer i desember.

– I advent ser vi at folk som ikke er en del av kjernemenigheten til vanlig, opplever kirken som sin egen. Det er utrolig viktig at vi legger til rette for det, sier Astrid Holmsen Krogh i Norges kirkevergelag.

– Den omfattende bruken kirkerommet i advent er et synlig uttrykk for kirkens naturlige posisjon i lokalsamfunnet. Denne samhandlingen med kulturlivet er en sentral del av det folkekirkelige oppdraget, sier Frank Grimstad i KA.
 

Del i sosiale medier:
Powered by Cornerstone