ka-bloggen uke 24

Nikab – er forbud veien å gå?

Foto: Ingar Næss
Publisert: 16/06/2017
Man bør ikke dekke til ansiktet når man kommuniserer med barn. Men er det klokt å vedta et nasjonalt forbud?

Kunnskapsdepartementet har sendt på høring forslag om forby ansatte i barnehagene å bruke plagg som dekker til ansiktet. Lovparagrafen som foreslås lyder slik:

«Ansatte i barnehagen skal ikke bruke klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet når de befinner seg på barnehagens område eller deltar i aktiviteter i barnehagens regi utenfor barnehagens område, med mindre bruken av slike plagg er begrunnet i klimatiske, pedagogiske, helsemessige eller sikkerhetsmessige forhold.»

Tilsvarende regler foreslås i hele undervisningssektoren: skoler, universitets- og høyskoler, introduksjonsprogrammet for flyktninger med mer. For alle disse vil forbudet også gjelde elever og studenter.

Skal man undervise barn og unge, eller gi omsorg til barnehagebarn, må man vise ansikt. Noe annet er ikke bare i strid med vår kultur, det hindrer god kommunikasjon og kan svekke tillit og trygghet.

Jeg støtter derfor Kunnskapsdepartementets intensjon og prinsipielle syn på nikab og andre ansiktsdekkende plagg. Selv om jeg ikke utelukker at noen kvinner også velger å bruke et slikt plagg av egen fri vilje, ser jeg likevel bruken som et uttrykk for undertrykking av kvinner som ikke hører hjemme i et moderne samfunn.

Kunnskapsministeren har imidlertid ikke foreslått et generelt forbud. Det er avgrenset til undervisningssituasjoner og til omsorg for barn i barnehager. Hvis man med dette forslaget ønsker å sende ut et signal, blir det derfor i beste fall litt tvetydig.

Er dette problemet så stort og av en slik karakter at det krever et nasjonalt forbud - Eller bør det løses lokalt?

Et generelt forbud ville også kunne være i strid med diskrimineringslovgivningen.

KA er arbeidsgiverorganisasjon for barnehageeiere, og vi vil i tiden fremover arbeide med vår høringsuttalelse og lytte til hva våre medlemmer har å si om temaet. Det er uten tvil noen viktige spørsmål som må stilles.

Er dette problemet så stort og av en slik karakter at det krever et nasjonalt forbud - Eller bør det løses lokalt?

«Departementet legger vekt på hensynet til lik praksis i hele landet. I tillegg er et forbud mot bruk av ansiktsdekkende plagg et relativt kraftig inngripende tiltak som tilsier regulering på nasjonalt nivå.»

Lik praksis i hele landet er i noen sammenhenger et gode. Jeg lar meg ikke helt overbevise om at dette problemet er av et slikt omfang og av en slik karakter.

Departementet sier i høringsnotatet at den enkelte arbeidsgiver vil ha anledning til å innføre et slikt forbud i sin virksomhet. Det vil være innenfor den såkalte styringsretten.

«Et forbud mot slike plagg vil dermed ha en saklig begrunnelse. Departementet er av den oppfatning at et forbud overfor ansatte i barnehage, skole, høyere utdanning og ordningene etter introduksjonsloven mot å bruke plagg som helt eller delvis dekker til ansiktet kan ligge innenfor grensene for arbeidsgivers styringsrett.»

Er et nasjonalt forbud nødvendig eller har det også elementer av symbolmarkering?

«Det kan ha en egenverdi, nærmest indremedisinsk for et samfunn, å forby et fenomen nesten alle mener er sterkt uønsket. Det er også en av begrunnelsene til Regjeringen.» Slik tolkes forslaget av Aftenpostens kommentator Andreas Slettholm.

Politiske symbolmarkeringer kan være legitime. Men er det hensiktsmessig her?

Det neste spørsmålet som bør stilles, er hvordan kommer vi best i dialog med de små miljøene hvor nikab forekommer. Styrker dette dialogen med disse miljøene?

Departementet uttrykker det i grunnen ganske godt selv i høringsnotatets drøfting av fordeler og ulemper: «Lokale forbud åpner for dialog med de det gjelder i forkant av beslutningen om forbud og er mer fleksible med hensyn til innretning og håndheving. Dagens ordning med lokale forbud synes å fungere godt.

Gitt det lave antallet personer som bruker nikab og burka i Norge, kan et nasjonalt forbud fremstå som et unødvendig omfattende tiltak.»

Et alternativ til et generelt nasjonalt forbud vil være en bestemmelse som åpner for at virksomheter kan fastsette forbud mot ansiktsdekkende plagg der det er nødvendig for å oppnå et saklig formål. Og et slikt forbud må ikke være uforholdsmessig i forhold til formålet. Dette er en måte å avveie ulike interesser som vi kjenner fra diskrimineringslovgivningen.

Kunnskapsministerens forslag berører både likestilling, integrering, religionsfrihet og hensynet til barna. Og det dreier seg om hvilke virkemidler vi som samfunn ønsker å bruke for å fremme våre verdier.

Vi håper mange bruker tiden fram til høringsfristen 20. september til å tenke seg godt om.

 

Frank Grimstad er administrerende direktør i KA

Del i sosiale medier:
Powered by Cornerstone