KA-bloggen uke 10:

Gå grundigere til verks

Publisert: 10/03/2017
Rammeplanen for barnehager som Kunnskapsdepartementet snart skal vedta skal være veiviser i mange år. Det er verdt innsatsen å gå grundigere inn i begreper og sentrale verdier som barnehagen skal bygge på.

Kunnskapsdepartementet har hatt ny «rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver» på høring.

Rammeplanen utformes som en forskrift under barnehageloven. Arbeidet med rammeplanen bør starte med formålsparagrafen i loven. Her heter det at bl.a.:

«Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.»

Nåværende rammeplan for barnehagen gir en særlig omtale av disse verdiene, og beskriver hva denne arven og disse verdiene betyr. I forslaget til ny rammeplan er dette i stor grad tatt ut. Samtidig som andre positive verdier og begreper, som loven ikke har nevnt, vies større plass.

KA stiller som arbeidsgiverorganisasjon for barnehager i vår høringsuttalelse spørsmål ved at departementets forslag til rammeplan ikke gir en tydeligere omtale av de verdiene som Stortinget har vedtatt i barnehageloven. Vi savner også en begrunnelse for dette valget.

 Men er det ikke noe forenklet om målsettinger om sosial kompetanse kvitterer ut formålsparagrafens omtale av nestekjærlighet og tilgivelse?

Er det uttrykk for en nedtoning av de verdiene som er omtalt i barnehageloven? Og hva mener departementet er sammenhengen mellom de grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon og de nye verdiene som løftes fram i rammeplanen?

Når Stortinget med bredt flertall slår fast at barnehagen eksempelvis skal bygge på verdier som nestekjærlighet og tilgivelse, bør det også tilstrebes at dette får et innhold som gjenspeiles i barnehagehverdagen. Det er derfor det heter formålsparagraf.
Nestekjærlighet er et innholdsrikt begrep. Det kan ha mange uttrykk, og det har sin historiske forankring i to tusen år gammel historie. Når rammeplanen vier stor plass til sosial kompetanse er dette flott. Men er det ikke noe forenklet om målsettinger om sosial kompetanse kvitterer ut formålsparagrafens omtale av nestekjærlighet og tilgivelse?

Rammeplanen aktualiserer flere viktige spørsmål. Barn er hele mennesker. Kan barnehagene gi et rom for troen også utenom høytider?

Samtidig sier utkastet at personalet skal «gi barna opplevelser og kjennskap til merkedager, høytider og tradisjoner i den kristne kulturarven og religioner og livssyn som er representert i lokalsamfunnet.» Det er viktig at barna blir kjent med hverandres bakgrunn og ulike ståsteder som er representert i barnehagen. Men er det barnehagen eller lokalsamfunnet som bør være referanserammen? Hvor mye skal barn måtte forholde seg til i sine første seks leveår? Er det barnehagens oppgave å introdusere alle trosretninger i lokalsamfunnet for barna?

Kunnskapsdepartementet har en spennende oppgave i å utforme den endelige forskriften. Rammeplanen skal være veiviser i mange år.

Det er verdt innsatsen å gå grundigere inn i begreper og sentrale verdier som barnehagen skal bygge på.

Øyvind Håbrekke er kommunikasjonssjef i KA

Del i sosiale medier:
Powered by Cornerstone