Lier tar grep for kirkeinventaret

Frogner kirke i Lier
Publisert: 10/02/2016
Lier kirkelige fellesråd kastet seg på kampanjen for registrering av kirkeinventar. De leide inn en person og fikk hele jobben gjort på tre dager. "God følelse å ha gjort registreringsarbeidet," sier kirkeverge Mette Sønsteby.

Etter at KA og Kirkerådet i høst lanserte kampanjen for registrering av kirkeinventar har mange menighetsråd og fellesråd kastet seg over oppgaven. De fellesråd KA har vært i kontakt med har løst registreringsoppgaven forskjellig. I Lier forteller Kirkeverge Mette Sønsteby at de har hyret inn en person til å gjøre jobben. Det var en datakyndig person som kjapt satte seg inn i systemet i Kirkebyggdatabasen, og fant ut hvordan registreringen skulle føres på forhånd. Sammen med kirketjeneren som sørget for Object ID-kort, målbånd og vekt, reiste de rundt i de seks kirkene som hører til Lier fellesråd. I løpet av tre arbeidsdager var alle seks kirkene registrert ferdig. For dette arbeidet betalte fellesrådet ca. kr.6000,- for hele jobben.

Nå har menighetsrådene fått utdelt lister over inventaret, og skal bli kjent med innholdet og vurdere gjenstandene i forhold til brannsikring. På den måten blir også menighetsrådene bevisstgjorte på hvilke verdier som finnes i kirkerommene, og hva de har ansvar for.

I tillegg har de fått en gullsmed til å taksere sølvet ved hjelp av inventarlisten som er utarbeidet. Nå er også takseringsarbeidet registrert i databasen.

Lier tar grep for kirkeinventaretMette Sønsteby, kirkeverge i Lier

Kirkevergen forteller at den innleide personen og kirketjeneren fungerte som et veldig godt team. «Det er en god følelse å ha gjort registreringsarbeidet og fått levert innen fristen. Nå er dataene på plass hvis det skulle skje noe», sier Mette Sønsteby til KA. «Med vår måte å løse det på ble menighetsrådene avlastet for veldig mye, og kirketjeneren er veldig glad for arbeidet som er gjort. Dessuten hvis jeg skulle utført registreringsarbeidet innimellom mine oppgaver ville det tatt adskillig lengre tid».

 

Nasjonalt løft - registrering av kirkeinventar

I samarbeid med Kirkerådet lanserte KA i oktober en kampanje for å få registrert det kirkelige inventaret i den digitale Kirkebyggdatabasen. Fristen for utført registrering ble satt til 31.01.2016.

KA ba i kampanjen om at de som ikke greide å få utført oppgaven innen fristen, skulle gi melding om det. Mange har gjort det, og vi vet derfor at rundt 100 fellesråd vil forestå registreringen innen ny frist den 30.03.2016. Da rekker KA akkurat å få med registreringene i sin rapport til departementet som skal leveres innen 31.03.2016.
Det er grunn til å takke mange menighetsråd og fellesråd som har utført registreringsarbeidet innen fristen, for flott dugnadsinnsats.  Samtidig ber vi alle som ikke har startet arbeidet å merke seg den nye fristen. Vi håper alle prioriterer å få registrert det viktigste og mest betydningsfulle innen den tid. Anslagsvis handler det om ca 25 gjenstander pr kirke i en middelstor kirke.

Målet med kampanjen er at Den norske kirke kan gå ut med informasjon om at alt det kirkelige inventaret nå er registrert i en nasjonal database. Dette vil sende en viktig melding til de kriminelle miljøene om at kirkeinventar ikke lenger er like attraktivt fordi alt inventaret er sporbart tilbake til eier, og dermed lite omsettelig på et illegalt marked.

Del i sosiale medier:
Powered by Cornerstone