Forestående endringer
De fleste vil være kjent med den oppmerksomheten som har vært i det siste vedr. kostnadene ved, og konkurransen i markedet for den offentlige pensjonsordningen. Ikke minst har dette kommet til syne etter dommen i Arbeidsretten fra oktober 2002 mot et antall kommuner som hadde flyttet pensjonsordningen sin fra KLP til et privat forsikringsselskap.
KAs rolle
Foran denne nye situasjonen, ønsker KA å informere om og presisere en del forhold, bl.a om KAs ansvar og rolle:
1. Dersom noen av KAs medlemmer vurderer å flytte pensjonsordningen sin til et annet selskap, er det avgjørende at saksbehandlingsreglene i Hovedtariffavtalen kapittel 2, pkt 2.1.8 følges nøyaktig. Plikten til å følge disse gjelder selvstendig for KAs medlemmer, det er ikke mulig å skyte seg inn under en tilsvarende prosess som måtte skje i resp. kommune. Pensjonsutvalget er et sentralt utvalg som består av representanter fra KA og de største arbeidstakerorganisasjonene. Det er viktig å ta med i beregningen at Pensjonsutvalget trenger tid til å få gjort sitt arbeid tilfredsstillende. Henvendelser til Pensjonsutvalget gjøres til KA. Vi gjengir her flyttebestemmelsene i pkt 2.1.8 i sin helhet:
Ved skifte av selskap/pensjonskasse skal dette drøftes med de tillitsvalgte, jfr flytteforskriftenes kapittel 3. Referat fra drøftingene skal følge saken fram til avgjørelsen i menighetsrådet/fellesrådet/
styret.
Tjenestepensjonsordningen må i tillegg være basert på et finansieringssystem som er kjønnsnøytralt, og som ikke virker utstøtende på eldre arbeidstakere.
2. I forbindelses med en evt. flytting, vil KA kunne bistå med generell rådgiving om ordning og saksbehandling, men KA kan i dag ikke tilby konsulenthjelp i det enkelte tilfelle for å vurdere de konkrete produkter som tilbys fra annen leverandør, eller med bistand ved selve avtaleinngåelsen. Dette er et arbeid som derfor må kjøpes fra et etablert konsulentfirma. Etter henvendelse, kan KA opplyse om et mindre antall renommerte selskaper som opererer i dette markedet.
3. Dersom det er et A-medlem (fellesråd) som vurderer å gå inn i en flytteprosess, vil vi tro at det er både hensiktsmessig og økonomisk fordelaktig å samarbeide med kommunen. Dersom det gjelder et menighetsråd i en kommune hvor det også er fellesråd, vil vi anta at det er tjenlig å samordne seg med fellesrådet.
4. KA tror at våre medlemmer ikke bør undervurdere den tiden og de ressursene som en flytteprosess krever. Selv om det teknisk sett kan bli mulig å flytte pensjonskasse/forsikringsselskap pr 01.01.2004, tror KA det er klokt å bruke det kommende året til nødvendige vurderinger og prosesser.
Innhenting av opplysninger
Ved tariffrevisjonen pr 01.05.2003 ble partene enige om å kartlegge hvilke selskaper som benyttes som pensjonsleverandør for KAs medlemmer. Pensjonsordningen er den del av de sentrale tariffbestemmelsene, og det er derfor naturlig at de sentrale parter har oppmerksomhet på utviklingen. Det er også et spørsmål om å være forberedt på den arbeidsmengden som Pensjonsutvalget kan komme til å få.
Vi ber derfor at skjemaet på side 3 ( i nettversjonen et nedlastbart skjema) fylles ut av alle KAs A- og B-medlemmer, og returnerer til oss innen 1. september 2003. Skjemaet kan sendes pr post eller pr fax til nr 23 31 04 50.
På KAs nettsider http://www.ka.no vil det også være mulig å finne et nedlastbart skjema, som fylles ut og sendes som vedlegg til e-post til steinar.moen@ka.no.
Frank Grimstad
adm. dir